Palubní deska letounu Aero Ae-45

Palubní deska letounu Aero Ae-45

Krátce po skončení 2. světové války vznikl ve vysočanském Aeru elegantně řešený čtyřmístný dvoumotorový stroj určený především jako aerotaxi pro nepravidelnou leteckou dopravu a vzdušnou turistiku. Jeho velice pokroková celokovová konstrukce zahrnovala zatažitelné hlavní podvozkové nohy, vztlakové klapky, na přání stavitelné vrtule a vyznačovala se prostornou bohatě prosklenou kabinou, která byla větrána i vytápěna. Všechny systémy, kromě řízení, byly poháněny elektricky a proto se letoun velice snadno pilotoval. Filozofie stavby nezapřela německý Siebel Si 204, který byl za války i po ní v Aeru vyráběn. Start prototypu proběhl 21. července 1947 a po drobných úpravách se rozjela sériová výroba, která nakonec dala na 200 kusů letadel. Úspěšný stroj byl dodáván státním podnikům, ČSA a také armádě, kde sloužil k výcviku posádek vícemotorových letadel. Díky promyšlené obchodní filozofii a reklamě zaznamenal také veliký prodejní úspěch v zahraničí. Na původní vysočanskou výrobu pak navázala produkce v n.p. Let v Kunovicích, kde byla konstrukce letounu nadále vylepšována. V podsbírce Letecký materiál se nachází palubní deska Ae-45 z původní výroby. Podle vyraženého čísla by se mělo jednat o letoun vyrobený v roce 1949 jako dvanáctý sériový kus. Byl původně dodán MNO a létal asi s trupovým číslem 4912 ve vojenském markingu. Podle záznamů byl pak stroj v roce 1959 zapsán do čs. leteckého rejstříku jako OK-DMP a majitelem se stal aeroklub. V roce 1980 pak byl z rejstříku vymazán a zřejmě rozebrán. Duralová hlavní palubní deska o šířce 870 mm a výšce 270 mm byla z čelní strany nastříkána černou matovou barvou. Nesla základní letové přístroje a všechny přístroje a výstražná světla pro kontrolu motorů. Většina ukazatelů pocházela ještě z trofejní německé výroby. Do sbírky VHÚ se deska dostala někdy v osmdesátých letech minulého století a je vystavována v rámci expozice Stará Aerovka.

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…