Palubní deska letounu Aero Ae-45

Palubní deska letounu Aero Ae-45

Krátce po skončení 2. světové války vznikl ve vysočanském Aeru elegantně řešený čtyřmístný dvoumotorový stroj určený především jako aerotaxi pro nepravidelnou leteckou dopravu a vzdušnou turistiku. Jeho velice pokroková celokovová konstrukce zahrnovala zatažitelné hlavní podvozkové nohy, vztlakové klapky, na přání stavitelné vrtule a vyznačovala se prostornou bohatě prosklenou kabinou, která byla větrána i vytápěna. Všechny systémy, kromě řízení, byly poháněny elektricky a proto se letoun velice snadno pilotoval. Filozofie stavby nezapřela německý Siebel Si 204, který byl za války i po ní v Aeru vyráběn. Start prototypu proběhl 21. července 1947 a po drobných úpravách se rozjela sériová výroba, která nakonec dala na 200 kusů letadel. Úspěšný stroj byl dodáván státním podnikům, ČSA a také armádě, kde sloužil k výcviku posádek vícemotorových letadel. Díky promyšlené obchodní filozofii a reklamě zaznamenal také veliký prodejní úspěch v zahraničí. Na původní vysočanskou výrobu pak navázala produkce v n.p. Let v Kunovicích, kde byla konstrukce letounu nadále vylepšována. V podsbírce Letecký materiál se nachází palubní deska Ae-45 z původní výroby. Podle vyraženého čísla by se mělo jednat o letoun vyrobený v roce 1949 jako dvanáctý sériový kus. Byl původně dodán MNO a létal asi s trupovým číslem 4912 ve vojenském markingu. Podle záznamů byl pak stroj v roce 1959 zapsán do čs. leteckého rejstříku jako OK-DMP a majitelem se stal aeroklub. V roce 1980 pak byl z rejstříku vymazán a zřejmě rozebrán. Duralová hlavní palubní deska o šířce 870 mm a výšce 270 mm byla z čelní strany nastříkána černou matovou barvou. Nesla základní letové přístroje a všechny přístroje a výstražná světla pro kontrolu motorů. Většina ukazatelů pocházela ještě z trofejní německé výroby. Do sbírky VHÚ se deska dostala někdy v osmdesátých letech minulého století a je vystavována v rámci expozice Stará Aerovka.

 

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…