Palubní deska letounu Aero L-29

Palubní deska letounu Aero L-29

Mezi nejúspěšnější strojírenské výrobky našeho lehkého průmyslu patřil bezesporu cvičný letoun Aero L-29 Delfín. Jeho sériová výroba probíhala v letech 1961 až 1973 a celkově dala neuvěřitelných 3 665 kusů, z nichž převážná část šla na export. Ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ se nachází celkem devět Delfínů různých verzí a mnoho drobnějších součástí tohoto letadla. Mezi nimi je i kompletně osazená palubní deska ze zadní kabiny instruktora.

Na klasickém duralovém plechu, nastříkaném černou matovou barvou, byly umístěny všechny potřebné přístroje. Vlevo ukazatele tlaku vzduchu a kyslíku, spolu s tably polohy podvozku a stavu systémů. Uprostřed se nacházely přístroje pro kontrolu letu, jimž vévodil mohutný elektrický umělý horizont s příčným kapalinovým sklonoměrem. Dále tam byl umístěn rychloměr, výškoměr, ukazatel radiovýškoměru, ukazatel gyroinduktivního kompasu, variometr a palubní hodiny. Vpravo od nich pak se nacházely přístroje pro kontrolu motoru, otáčkoměr, ukazatel teploty výtokových plynů a sdružený ukazatel teploty a tlaku motorového oleje a tlaku paliva. Kromě nich byly v této části palubní desky ještě palivoměr a kabinový výškoměr, udávající tlak vzduchu v kabině v závislosti na hladině letu.

Na desce se kromě přístrojů ještě nalézala signalizační světla nebezpečně vysoké rychlosti, nebezpečně malé výšky a krajní polohy stabilizátoru. Ve spodní části pak byly přepínače světlometu, kontroly signalizace požáru, zasouvání a vysouvání podvozku a teploměru výtokových plynů z motoru. Přesně uprostřed palubní desky byla namalována široká svislá bílá čára, která naznačovala pilotovi střední polohu ruční řídicí páky v krizových režimech. Celá deska byla pomocí silentbloků připevněna na profilovaném duralovém chassis, jež svou šíří 1 000 mm a výškou 390 mm odpovídalo vrchní části trupu v místě kabiny. Celková hmotnost kompletně osazené sestavy byla 14 kg. Tento zajímavý exponát, který se dlouhá léta v Leteckém muzeu vystavoval ve vitríně pod L-29 Delfín, získal VHÚ v sedmdesátých letech minulého století převodem od n.p. Mikrotechna.

 

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…