Pamětní plaketa posledního letu Concorde, s letenkou

Pamětní plaketa posledního letu Concorde, s letenkou

V průběhu padesátých a šedesátých let 20. století zažívala rozkvět koncepce tzv. nadzvukového létání, která se nejprve prosadila ve vojenském letectví a postupně pronikla i do letectví civilního. Za dosavadní vrchol nadzvukového letectví v civilní dopravě lze bezpochyby považovat letouny Concorde britsko-francouzské provenience, jež byly vyvinuty koncem šedesátých let a následně křižovaly zejména Atlantský oceán mezi Evropou a USA v letech 1976–2003. Zbytek světa (s výjimkou SSSR a jeho Tupolevem Tu-144) podobné letouny na civilní linky nikdy nezařadil. Důvodem pro to nebyly pouze astronomické náklady na vývoj a provoz, ale také zvukové znečištění. Letouny schopné dosahovat až dvojnásobku rychlosti zvuku za sebou totiž zanechávaly rázové vlny, které nad Atlantikem nikomu nevadily, avšak v obydlených oblastech nejen rušily, nýbrž mohly způsobovat i zdravotní problémy nebo hmotné škody (např. rozbíjet okna). Do konce 20. století začala proto nabídka v této oblasti přepravy pomalu slábnout. Za pomyslný hřeb do rakve lze považovat nehodu letounu Concorde Air France 4590, který se zřítil v roce 2000. Nikdo nehodu nepřežil. Ačkoliv byl provoz nakrátko v roce 2001 obnoven, byly všechny dosud existující letouny uzemněny do 26. listopadu 2003. Jeden exemplář tehdy přelétl z Londýna do Airspace-Bristol muzea poblíž Filtonu, kde byly letouny Concorde vyráběny.

Popis:

Pamětní plaketa posledního letu Concorde je vyrobena z leštěného tombaku zlaté barvy. Na averzu je Concorde zobrazen dvakrát v poloze s vytaženým podvozkem v průběhu startu nebo přistání. Ve větším provedení a zepředu vyplňuje horní část plochy, v menším a zezadu je zobrazen ve spodní části plochy. Středový medailon v pozadí je vychýlen heraldicky doleva. Nese dvojjazyčný anglo-francouzský nápis FAREWELL AND THANK YOU / 1969–2003 / ADIEU ET MERCI / CONCORDE. Na reverzu se nachází oválný středový medailon, v němž je trojí bíle smaltovaná podoba letadla Concorde z levého boku, seshora a zepředu. Dělený opis: CONDORDE / FINAL FLIGHT TO FILTON / ULTIME VOL. VERS FILTON / 26. 11. 2003.

K plaketě přináleží papírová letenka pro let Concordem, pochází však z jiného letu, který se odehrál na trase Londýn – New York 7. února blíže neurčeného roku.

Plaketa i s letenkou byla do sbírky Vojenského historického ústavu Praha získána darem v roce 2015.

Aktuálně



33. čs. střelecký pluk „Doss Alto“

33. čs. střelecký pluk „Doss Alto“

16. 10. 2025
V neděli 21. září jsme si připomněli 107 let od bitvy o kótu…
Nová výstava před Generálním štábem Armády ČR přibližuje koaliční války z let 1792-1815

Nová výstava před Generálním štábem Armády ČR přibližuje koaliční války z let 1792-1815

14. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

13. 10. 2025
Mezinárodní tým historiků vyzývá veřejnost: Pomozte navrátit identitu vojákům zemřelým v zajetí,…
Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…