Podvozkový kryt letounu Avia B-33

Podvozkový kryt letounu Avia B-33

Původně sovětské bitevní Iljušiny Il-10 u nás v licenci stavěné jako Avie B-33 měly na rozdíl od svých předchůdců plně zatažitelný hlavní podvozek, který se pomocí důmyslného mechanismu pootáčel a zavíral na plocho do hlubokých šachet umístěných v centroplánu letounu. Aby se ještě více zajistila aerodynamická čistota stroje za letu, kryly částečně podvozková kola a šachty mohutné kryty připevněné na hlavních nohách.

Jejich základem byl výlisek z duralového plechu o tloušťce 2 mm, který stabilizovaly a zpevňovaly vnitřní výztuhy nesoucí zároveň i ocelová kování pro montáž krytu na podvozkovou nohu. Z jeho provedení bylo patrné, že každý kryt se speciálně spasovával s konkrétním letounem a že nebyly mezi stroji vzájemně zaměnitelné.

Do sbírky VHÚ se poměrně kuriózním způsobem dostal kompletní podvozkový kryt s vyraženým číslem 1091. Pokud by šlo o výrobní a evidenční kód, mělo by se jednat o B-33 vyrobený licenčně v Avii Čakovice počátkem padesátých let minulého století. Tento stroj pak zřejmě skončil sešrotováním na letišti Brno-Slatina a jeho trosky, včetně krytu, byly zahrabány pod zem. Tam jej v polovině sedmdesátých let při výkopových pracích našel a zachránil známý letecký publicista pan Martin Velek. Protože však v té době sloužil na letišti jako voják základní služby, musel kryt složitě propašovat v rámci povolené vycházky přes bránu a teprve poté jej předat rodinným příslušníkům k odvezení a uschování.

Jelikož Avie B-33 ze sbírky Leteckého muzea Vojenského historického ústavu Praha tyto aerodynamické kryty tehdy postrádala, nabídl pan Velek kryt po skončení vojny Leteckému muzeu jako vzor pro výrobu replik. Podle jeho tvrzení tento poměrně velký, ale zachovalý plech o rozměrech 880 x 740 x 150 mm nesl ještě původní barvy, a to světle modrou a khaki. Na lícové straně pak byl nanýtován hliníkový štítek s údaji o plnění podvozkového tlumiče a složení provozní tlumící kapaliny.

Tento pozoruhodně zachovalý exponát (uvážíme-li, kolik let strávil v zemi) se stal cenným vzorem a dokladem způsobu konstrukce vojenských letadel v polovině minulého století.

 

Aktuálně



Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…