Podvozkový kryt letounu Avia B-33

Podvozkový kryt letounu Avia B-33

Původně sovětské bitevní Iljušiny Il-10 u nás v licenci stavěné jako Avie B-33 měly na rozdíl od svých předchůdců plně zatažitelný hlavní podvozek, který se pomocí důmyslného mechanismu pootáčel a zavíral na plocho do hlubokých šachet umístěných v centroplánu letounu. Aby se ještě více zajistila aerodynamická čistota stroje za letu, kryly částečně podvozková kola a šachty mohutné kryty připevněné na hlavních nohách.

Jejich základem byl výlisek z duralového plechu o tloušťce 2 mm, který stabilizovaly a zpevňovaly vnitřní výztuhy nesoucí zároveň i ocelová kování pro montáž krytu na podvozkovou nohu. Z jeho provedení bylo patrné, že každý kryt se speciálně spasovával s konkrétním letounem a že nebyly mezi stroji vzájemně zaměnitelné.

Do sbírky VHÚ se poměrně kuriózním způsobem dostal kompletní podvozkový kryt s vyraženým číslem 1091. Pokud by šlo o výrobní a evidenční kód, mělo by se jednat o B-33 vyrobený licenčně v Avii Čakovice počátkem padesátých let minulého století. Tento stroj pak zřejmě skončil sešrotováním na letišti Brno-Slatina a jeho trosky, včetně krytu, byly zahrabány pod zem. Tam jej v polovině sedmdesátých let při výkopových pracích našel a zachránil známý letecký publicista pan Martin Velek. Protože však v té době sloužil na letišti jako voják základní služby, musel kryt složitě propašovat v rámci povolené vycházky přes bránu a teprve poté jej předat rodinným příslušníkům k odvezení a uschování.

Jelikož Avie B-33 ze sbírky Leteckého muzea Vojenského historického ústavu Praha tyto aerodynamické kryty tehdy postrádala, nabídl pan Velek kryt po skončení vojny Leteckému muzeu jako vzor pro výrobu replik. Podle jeho tvrzení tento poměrně velký, ale zachovalý plech o rozměrech 880 x 740 x 150 mm nesl ještě původní barvy, a to světle modrou a khaki. Na lícové straně pak byl nanýtován hliníkový štítek s údaji o plnění podvozkového tlumiče a složení provozní tlumící kapaliny.

Tento pozoruhodně zachovalý exponát (uvážíme-li, kolik let strávil v zemi) se stal cenným vzorem a dokladem způsobu konstrukce vojenských letadel v polovině minulého století.

 

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…