Podvozkový kryt letounu Avia B-33

Podvozkový kryt letounu Avia B-33

Původně sovětské bitevní Iljušiny Il-10 u nás v licenci stavěné jako Avie B-33 měly na rozdíl od svých předchůdců plně zatažitelný hlavní podvozek, který se pomocí důmyslného mechanismu pootáčel a zavíral na plocho do hlubokých šachet umístěných v centroplánu letounu. Aby se ještě více zajistila aerodynamická čistota stroje za letu, kryly částečně podvozková kola a šachty mohutné kryty připevněné na hlavních nohách.

Jejich základem byl výlisek z duralového plechu o tloušťce 2 mm, který stabilizovaly a zpevňovaly vnitřní výztuhy nesoucí zároveň i ocelová kování pro montáž krytu na podvozkovou nohu. Z jeho provedení bylo patrné, že každý kryt se speciálně spasovával s konkrétním letounem a že nebyly mezi stroji vzájemně zaměnitelné.

Do sbírky VHÚ se poměrně kuriózním způsobem dostal kompletní podvozkový kryt s vyraženým číslem 1091. Pokud by šlo o výrobní a evidenční kód, mělo by se jednat o B-33 vyrobený licenčně v Avii Čakovice počátkem padesátých let minulého století. Tento stroj pak zřejmě skončil sešrotováním na letišti Brno-Slatina a jeho trosky, včetně krytu, byly zahrabány pod zem. Tam jej v polovině sedmdesátých let při výkopových pracích našel a zachránil známý letecký publicista pan Martin Velek. Protože však v té době sloužil na letišti jako voják základní služby, musel kryt složitě propašovat v rámci povolené vycházky přes bránu a teprve poté jej předat rodinným příslušníkům k odvezení a uschování.

Jelikož Avie B-33 ze sbírky Leteckého muzea Vojenského historického ústavu Praha tyto aerodynamické kryty tehdy postrádala, nabídl pan Velek kryt po skončení vojny Leteckému muzeu jako vzor pro výrobu replik. Podle jeho tvrzení tento poměrně velký, ale zachovalý plech o rozměrech 880 x 740 x 150 mm nesl ještě původní barvy, a to světle modrou a khaki. Na lícové straně pak byl nanýtován hliníkový štítek s údaji o plnění podvozkového tlumiče a složení provozní tlumící kapaliny.

Tento pozoruhodně zachovalý exponát (uvážíme-li, kolik let strávil v zemi) se stal cenným vzorem a dokladem způsobu konstrukce vojenských letadel v polovině minulého století.

 

Aktuálně



33. čs. střelecký pluk „Doss Alto“

33. čs. střelecký pluk „Doss Alto“

16. 10. 2025
V neděli 21. září jsme si připomněli 107 let od bitvy o kótu…
Nová výstava před Generálním štábem Armády ČR přibližuje koaliční války z let 1792-1815

Nová výstava před Generálním štábem Armády ČR přibližuje koaliční války z let 1792-1815

14. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

13. 10. 2025
Mezinárodní tým historiků vyzývá veřejnost: Pomozte navrátit identitu vojákům zemřelým v zajetí,…
Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…