Přepravník Strassenroller R 40

Přepravník Strassenroller R 40

V období mezi světovými válkami se myšlenkou přepravy železničních vozidel po silnicích zaobíral Ing. Johan Culemeyer, tehdejší ředitel technické správy Německých říšských drah (Deutsche Reichsbahn). Podle jeho návrhu začaly německé firmy Wagenfabrik Kassbohrer a Gothaer Waggonfabrik ve 30. letech 20. století produkovat těžkotonážní přepravníky pro dráhy. Přepravníky systému Culemeyer byly patentově registrovány v Německu a USA. Vyráběly se dva hlavní typy, menší o nosnosti 40 tun a větší o nosnosti 80 tun.
V průběhu 2. světové války se uživateli těžkotonážních přepravníků stávají také složky německé branné moci, které je využívaly i k přepravě těžké bojové techniky. K tahu sloužily vedle civilních vozidel Kaelble typů ZK 3 a K 631 ZR/53 také těžké kolopásové tahače SdKfz 8. Například do baterie hmoždířů Karl Gerät 040 bylo pro převoz 2 ks rozebraných samohybných zbraní zařazeno osm 12 t polopásových tahačů SdKfz 8 se dvěma 80 tunovými podvalníky (pro převoz 2 ks podvozků hmoždířů) a se šesti 40 tunovými podvalníky (pro převoz 2 ks hlavní, 2 ks lafet s kolébkou hlavně, 2 ks nabíjecích a brzdovratných zařízení).
Podvalník o nosnosti 40 tun byl tvořen dvojicí samostatných osmikolových podvozků. Všechna kola podvozku byla řiditelná pro usnadnění průjezdu soupravy podvozků s naloženým nákladem po silnicích a městských ulicích. Jednotlivé podvozky bylo možné libovolně řadit za sebe či je použít ve skupinách spojených nosnou konstrukcí.
Po 2. světové válce bylo několik přepravníků R 40 zařazeno i do výzbroje československé armády. Především se ale používaly pro přepravu nadměrných nákladů u Československé automobilové dopravy, n.p., v roce 1950 přejmenované na Čs. státní automobilovou dopravu, n.p. (ČSAD).

V depozitáři Vojenského technického muzea v Lešanech se nachází jeden kus přepravníku R 40, který bude po renovaci vystaven v expozici železniční techniky.


Technické údaje

Rozměry:
- délka: 3 000 mm
- šířka: 2 000 mm
- celková šířka přes kola: 2 821 mm
- světlost: 150 mm
Hmotnost: 10 000 kg
Nosnost: 40 000 kg

Aktuálně



Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…