Přepravník Strassenroller R 40

Přepravník Strassenroller R 40

V období mezi světovými válkami se myšlenkou přepravy železničních vozidel po silnicích zaobíral Ing. Johan Culemeyer, tehdejší ředitel technické správy Německých říšských drah (Deutsche Reichsbahn). Podle jeho návrhu začaly německé firmy Wagenfabrik Kassbohrer a Gothaer Waggonfabrik ve 30. letech 20. století produkovat těžkotonážní přepravníky pro dráhy. Přepravníky systému Culemeyer byly patentově registrovány v Německu a USA. Vyráběly se dva hlavní typy, menší o nosnosti 40 tun a větší o nosnosti 80 tun.
V průběhu 2. světové války se uživateli těžkotonážních přepravníků stávají také složky německé branné moci, které je využívaly i k přepravě těžké bojové techniky. K tahu sloužily vedle civilních vozidel Kaelble typů ZK 3 a K 631 ZR/53 také těžké kolopásové tahače SdKfz 8. Například do baterie hmoždířů Karl Gerät 040 bylo pro převoz 2 ks rozebraných samohybných zbraní zařazeno osm 12 t polopásových tahačů SdKfz 8 se dvěma 80 tunovými podvalníky (pro převoz 2 ks podvozků hmoždířů) a se šesti 40 tunovými podvalníky (pro převoz 2 ks hlavní, 2 ks lafet s kolébkou hlavně, 2 ks nabíjecích a brzdovratných zařízení).
Podvalník o nosnosti 40 tun byl tvořen dvojicí samostatných osmikolových podvozků. Všechna kola podvozku byla řiditelná pro usnadnění průjezdu soupravy podvozků s naloženým nákladem po silnicích a městských ulicích. Jednotlivé podvozky bylo možné libovolně řadit za sebe či je použít ve skupinách spojených nosnou konstrukcí.
Po 2. světové válce bylo několik přepravníků R 40 zařazeno i do výzbroje československé armády. Především se ale používaly pro přepravu nadměrných nákladů u Československé automobilové dopravy, n.p., v roce 1950 přejmenované na Čs. státní automobilovou dopravu, n.p. (ČSAD).

V depozitáři Vojenského technického muzea v Lešanech se nachází jeden kus přepravníku R 40, který bude po renovaci vystaven v expozici železniční techniky.


Technické údaje

Rozměry:
- délka: 3 000 mm
- šířka: 2 000 mm
- celková šířka přes kola: 2 821 mm
- světlost: 150 mm
Hmotnost: 10 000 kg
Nosnost: 40 000 kg

Aktuálně



Z restaurátorských dílen: Restaurování pušky s francouzským křesadlovým zámkem

Z restaurátorských dílen: Restaurování pušky s francouzským křesadlovým zámkem

28. 02. 2025
Pokračujeme ve webovém publikování práce kolegů z restaurátorských dílen. Dnes se dozvíte,…
Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

27. 02. 2025
Historik Prokop Tomek a účastník několika zahraničních operací Miroslav Vyšata připomněli českou…
Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

26. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

25. 02. 2025
Jaká byla role českých letců v první světové válce? Jaké příběhy se…
Cvičení DUNAJ-86

Cvičení DUNAJ-86

24. 02. 2025
Ve dnech 3. – 8. února 1986 se na území Maďarské lidové…