Protiletadlové samohybné dělo ZSU-57-2

Protiletadlové samohybné dělo ZSU-57-2

Vývoj protiletadlového samohybného děla ZSU-57-2 (zenitnaja samochodnaja ustanovka) byl zahájen na začátku padesátých let. Základem se stal pásový podvozek využívající konstrukční prvky v té době produkovaného středního tanku T-54. Korba podvozku se skládala ze slaběji pancéřované vany, jen se čtyřmi pojezdovými koly na každé straně, odpérovanými torzními tyčemi. K pohonu sloužil dvanáctiválcový vznětový motor do „V“ s označením V-54. Na podvozkovou část byla umístěna plně otočná ze shora otevřená věž nesoucí automatický dvoukanón S-68. Pro střelbu se používaly dva typy nábojů, protipancéřový granát UBR-281 a střepinový UOR-281. Pancéřování korby bylo o síle 10,6 až 13,5 mm a věže 8 až 13,5 mm. Osádku tvořilo šest mužů: velitel, řidič, dva střelci a dva nabíječi. Vozidlo bylo vyráběno od roku 1955 v závodě č. 174 v Omsku. Do roku 1960, kdy byla výroba zastavena, bylo zhotoveno asi 1 000 kusů. V SSSR byla děla zařazována po 4 kusech do protiletadlových baterií tankových pluků tankových divizí.
Prostředek byl zařazen do výzbroje armády NDR, Polska, Maďarska, Bulharska, Jugoslávie, Finska, Kuby, Egypta, Sýrie, Iráku, Iránu, Alžírska, Angoly, Etiopie, Mosambiku, Súdánu a Severní Koreje.
ČSLA zakoupila na začátku 60. let pro studijní a srovnávací účely 1 kus tohoto prostředku. Ve vojenské škole ve Vyškově byl používán jako učební pomůcka pro výuku zahraničních frekventantů zemí, které je měly ve své výzbroji. Vedení naší armády dalo v oblasti vojskové protivzdušné obrany přednost vlastnímu prostředku. Jednalo se o 30mm dvoukanón
montovaný na pancéřovaný podvozek vozidla Praga V3S, populárně nazývaný „Ještěrka.“

Protiletadlové samohybné dělo ZSU-57-2 bylo do sbírek VHÚ získáno v roce 1973 převodem z Vysoké vojenské velitelsko-technické školy v Martině.


Technická data

Hmotnost vozidla 28 000 kg
Osádka 6 mužů
Rozměry
- délka s kanóny ve vodorovné poloze 8 480 mm
- max. šířka: 3 270 mm
- max. výška: 2 750 mm
Motor
- typ: V-54
- výkon: 520 k
Rychlost vozidla
- na silnicích: 50 km/h
- v terénu: 30 km/h
Jízdní dosah
- na silnicích: 420 km
- v terénu: 320 km
Výzbroj
- typ: 2 x kanón S-68
- ráže: 57 mm
- max. rychlost střelby: 240 ran/min
- max. dostřel: - do vzdálenosti 7 000 m
- do výšky 4 000 m

Aktuálně



Každý stejnokroj má svůj příběh. Formovala ho móda i ideologie, říká v rozhovoru kurátor Zdeněk Špitálník

Každý stejnokroj má svůj příběh. Formovala ho móda i ideologie, říká v rozhovoru kurátor Zdeněk Špitálník

23. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

22. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…
V Armádním muzeu Žižkov diskutovali historici na konferenci  "Nové pohledy na rok 1945"

V Armádním muzeu Žižkov diskutovali historici na konferenci "Nové pohledy na rok 1945"

20. 05. 2025
Poslední z velké řady akcí k 80. výročí konce 2. světové války…
Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

19. 05. 2025
Vojenský historický ústav Praha vydal novou publikaci Války a vojenství v českých…
Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

19. 05. 2025
Zkušenosti z lokálních válek ve Vietnamu a na Středním východě ukázaly rozsáhlé bojové…