Protiletadlové samohybné dělo ZSU-57-2

Protiletadlové samohybné dělo ZSU-57-2

Vývoj protiletadlového samohybného děla ZSU-57-2 (zenitnaja samochodnaja ustanovka) byl zahájen na začátku padesátých let. Základem se stal pásový podvozek využívající konstrukční prvky v té době produkovaného středního tanku T-54. Korba podvozku se skládala ze slaběji pancéřované vany, jen se čtyřmi pojezdovými koly na každé straně, odpérovanými torzními tyčemi. K pohonu sloužil dvanáctiválcový vznětový motor do „V“ s označením V-54. Na podvozkovou část byla umístěna plně otočná ze shora otevřená věž nesoucí automatický dvoukanón S-68. Pro střelbu se používaly dva typy nábojů, protipancéřový granát UBR-281 a střepinový UOR-281. Pancéřování korby bylo o síle 10,6 až 13,5 mm a věže 8 až 13,5 mm. Osádku tvořilo šest mužů: velitel, řidič, dva střelci a dva nabíječi. Vozidlo bylo vyráběno od roku 1955 v závodě č. 174 v Omsku. Do roku 1960, kdy byla výroba zastavena, bylo zhotoveno asi 1 000 kusů. V SSSR byla děla zařazována po 4 kusech do protiletadlových baterií tankových pluků tankových divizí.
Prostředek byl zařazen do výzbroje armády NDR, Polska, Maďarska, Bulharska, Jugoslávie, Finska, Kuby, Egypta, Sýrie, Iráku, Iránu, Alžírska, Angoly, Etiopie, Mosambiku, Súdánu a Severní Koreje.
ČSLA zakoupila na začátku 60. let pro studijní a srovnávací účely 1 kus tohoto prostředku. Ve vojenské škole ve Vyškově byl používán jako učební pomůcka pro výuku zahraničních frekventantů zemí, které je měly ve své výzbroji. Vedení naší armády dalo v oblasti vojskové protivzdušné obrany přednost vlastnímu prostředku. Jednalo se o 30mm dvoukanón
montovaný na pancéřovaný podvozek vozidla Praga V3S, populárně nazývaný „Ještěrka.“

Protiletadlové samohybné dělo ZSU-57-2 bylo do sbírek VHÚ získáno v roce 1973 převodem z Vysoké vojenské velitelsko-technické školy v Martině.


Technická data

Hmotnost vozidla 28 000 kg
Osádka 6 mužů
Rozměry
- délka s kanóny ve vodorovné poloze 8 480 mm
- max. šířka: 3 270 mm
- max. výška: 2 750 mm
Motor
- typ: V-54
- výkon: 520 k
Rychlost vozidla
- na silnicích: 50 km/h
- v terénu: 30 km/h
Jízdní dosah
- na silnicích: 420 km
- v terénu: 320 km
Výzbroj
- typ: 2 x kanón S-68
- ráže: 57 mm
- max. rychlost střelby: 240 ran/min
- max. dostřel: - do vzdálenosti 7 000 m
- do výšky 4 000 m

Aktuálně



Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…