Prototyp kluzáku XL-13 Blaník, výr. č. 02

Prototyp kluzáku XL-13 Blaník, výr. č. 02

Na sklonku roku 2013 získal VHÚ do svých sbírek vzácný exponát s pohnutými osudy. Jednalo se prototyp světoznámého celokovového kluzáku čs. konstrukce L-13 Blaník, navrženého kolektivem Ing. Karla Dlouhého. Tento stroj vznikl spolu se sesterským kusem v prototypových dílnách Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha a zalétán byl v červnu 1956 pilotem Jiřím Bláhou. Je zajímavé, že první lety provedl s imatrikulací OK-6202 a byl původně určen pro Mistrovství světa v plachtění ve francouzském Saint Jean.

Při pozemní přepravě na závody dne 19. června 1956 byl však u Norimberka těžce poškozen a vrátil se do VZLÚ ke generální opravě. Ta byla provedena bleskovým tempem a byly k ní použity díly z mezitím také poškozeného prvního prototypu. Poté byl do Francie přepraven letecky a mistrovství se zúčastnil, ale již jako OK-6201. Byly o tom také v jeho Deníku provedeny příslušné zápisy.

Oba prototypy Blaníku se od sériové verze poměrně hodně lišily. Měly jiný tvar průřezu trupu a tím i překrytu kabiny, vodorovné ocasní plochy byly nedělené a křídla měla jinak řešenou mechanizaci křidélek a vztlakových klapek. Konec trupu nesl otočné ostruhové kolečko, které bylo v sérii nahrazeno kluznou botkou. Také kabina byla luxusněji vybavena, než jak pozdější Blaníky. Tento stroj po testech ve VZLÚ a doporučení zúčastněných stran, aby byla zahájena sériová výroba, byl předán Svazarmu k dlouhodobým zkouškám a létal po celé republice, později hlavně na Slovensku.

Koncem šedesátých let minulého stolení se dostal do AK Letňany, kde byl motorizován zástavbou pomocného motoru M-151 (upravený dvouválec Trabant) na pylonu. Dne 22. září 1970 pak byl pilotem Jiřím Vašákem s úspěchem zalétán pod označením XL-13 T.

Velice elegantní zástavba motoru dala kluzáku nečekanou dynamiku, takže byl schopen startu na vlastní pohon v plném obsazení. Takto upravený stroj pak létal v Letňanech a později v Bubovicích a byl častým hostem leteckých dní u nás. V aeroklubu Beroun-Bubovice také prototyp dolétal. To již byla motorová zástavba demontována a byl používán jako klasický dvoumístný větroň.

Poslední let byl zaznamenán dne 14. července 1990 při 1499,9 h a 1597 startech. Poté byl stroj rozebrán a uložen v hangáru. V průběhu roku 2013 bylo dohodnuto se zástupci Aeroklubu Beroun jeho bezplatné předání do sbírek Leteckého muzea VHÚ pro plánovanou expozici sportovního letectví. Po náročném snímání částí kluzáku z konstrukce hangáru v Bubovicích byl tento slavný prototyp dne 5. listopadu 2013 převezen do Prahy-Kbel a prozatím uložen v depozitáři.

 

Technická data kluzáku

Rozpětí 16,2 m

Délka 8,4 m

Plocha křídla 19,15 m²

Prázdná hmotnost 280 kg

Maximální rychlost 180 km/h

Pomocný motor M-151 (Trabant) o výkonu 35 k (26 kW)

 

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…