Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6x6 „Děvín“

Prototyp středního terénního automobilu STA VV 6x6 „Děvín“

Na počátku 80. let dala zastaralost vozidel Praga V3S podnět ke konstrukci nového středního nákladního automobilu. Jedním z požadavků na vývoj automobilu se stalo využití stávající výrobní základny a návaznost, včetně použití dílů a skupin, na vozidlo Praga V3S. První studie vznikla 12. 11. 1981 v pražské Avii a dostala označení STNA (střední terénní nákladní automobil) 6x6. Z nařízení vlády se finálním řešitelem úkolu staly Bratislavské automobilové závody (BAZ), které původní návrh vozu převzaly. V roce 1983 řešitelský kolektiv předložil ideový projekt a studii na STA (střední terénní automobil) 6x6 ve vojenském provedení a SNA (střední nákladní automobil) 6x6, 6x4 a 4x2 pro civilní využití. Základem navrženého nákladního automobilu se stal obdélníkový rám s pevnými nápravami. Jako pohonnou jednotku použily upravený traktorový motor Zetor. Vozidlo mělo stálý náhon obou zadních náprav s možností připojení náhonu přední nápravy. Karoserie se skládala z celokovové dvoudveřové budky osádky a valníkové plošiny nebo skříně. První dva prototypy STA 6x6 byly dokončeny 28. 12. 1984. V roce 1989 byl dokončen vývoj automobilu Děvín v provedení STA i SNA (6x6 i 4x4) a vozidla byla připravena do sériové výroby. Celkem vzniklo 15 prototypů v různých provedeních. V červnu téhož roku předsednictvo vlády rozhodlo o odložení náběhu sériové výroby automobilu do doby, než vláda ČSSR rozhodne o konečném výrobním programu š.p. BAZ Bratislava. Politické změny v závěru roku 1989 a rozdělení Československé republiky v lednu 1993 znamenaly definitivní konec projektu. BAZ neměly k dispozici potřebné finanční prostředky na vybavení výrobních linek a nebyla ani jistota odbytu vozidel. Tím také skončila jakákoliv naděje na sériovou výrobu automobilů Děvín.

Prototyp výrobního čísla 000002 získal VHÚ do sbírek v roce 1992 převodem z Výzkumného ústavu 010 Vyškov.


Technická data provedení STA VV 6x6 (střední nákladní automobil vojenský valník)

Celková délka: 7 590 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 100 mm
Rozchod:
-vpředu: 2 058 mm
-vzadu: 2 040 mm
Rozvor: 3 850 + 1 300mm
Světlá výška: 380 mm
Motor: přeplňovaný, šestiválcový, řadový, kapalinou chlazený, vznětový s přímým vstřikem paliva odvozený od motorů traktorové řady Zetor UŘ IV (pro armádu vícepalivové provedení)
-objem: 7 298 cm³
-výkon: 121 kW
Převodovka: mechanická, čtyřstupňová + zpátečka, s možností elektropneumatického řazení dvou stupňů stálého záběru
Přídavná převodovka: dvoustupňová s elektropneumatickým řazením a s vývodem pro pohon navijáku nebo čerpadla
Max. rychlost: 90 km/h

Aktuálně



Jak Čechoslováci zachránili Podlapaču

Jak Čechoslováci zachránili Podlapaču

02. 04. 2025
Obyvatele chorvatské vesnice Podlapača během války v bývalé Jugoslávii chránili čeští a slovenští…
Poklady z depozitáře: Tabulky čistoty rasy posílaly lidi na smrt

Poklady z depozitáře: Tabulky čistoty rasy posílaly lidi na smrt

31. 03. 2025
Už šestý díl seriálu Poklady z depozitáře, který vychází pravidelně jednou za čtrnáct dní na…
V dílnách Armádního muzea Žižkov získávají praktické dovednosti studenti restaurátorství z “Hellichovky”

V dílnách Armádního muzea Žižkov získávají praktické dovednosti studenti restaurátorství z “Hellichovky”

28. 03. 2025
Vojenský historický ústav Praha spolupracuje řadu let s Vyšší odbornou školou grafickou…
Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

27. 03. 2025
Historie a vojenství číslo 1/2025 pojednává o zajímavých a méně známých kapitolách…
Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

26. 03. 2025
Na dva druhy umění, které vznikalo pod rukama vojáků za 1. světové…