Prototyp tančíku MU-4

Prototyp tančíku MU-4

Po první světové válce se vývoj tanků změnil. Od konstrukce těžkých, pomalých a těžce vyzbrojených vozidel se přešlo k vývoji a zavádění lehkých, rychlých a lehce pancéřovaných
tančíků s lehkou výzbrojí. Tento trend dospěl až k druhému extrému a vznikla vozidla doslova miniaturní. Teorie obrněného pěšáka, prosazovaná ve dvacátých letech Angličanem Fullerem, vyvrcholila vývojem a zavedením tančíku Carden-Loyd Mk. VI, který se stal na dlouhou dobu standardem své třídy. V licenci ho vyráběla Itálie, Polsko, Francie a bez licence Sovětský svaz. Licenci pro výrobu zakoupila i firma ČKD. Po úpravách byl tento typ pod označením tančík vz. 33 (Tč. vz. 33) v počtu 70 ks zaveden do naší armády.
Konkurenční firma Škoda Plzeň vyvíjela ve stejném období svůj tančík, který se pokoušela nabídnout armádě nebo na vývoz. Jejím prvním vozidlem byl tančík MU-2, protože však prostory pro dvoučlennou posádku byly velice stísněné a jízdní vlastnosti neuspokojivé, nebyl úspěšný. Následoval vývoj typu MU-4. První známý výkres vozidla MU-4/I pochází ze 17. prosince 1931. Vozidlo bylo modernější, místo nýtování byla korba svařovaná, hnací agregát byl za přepážkou v zadní části korby. Protože armáda již rozhodla o zavedení tančíku od firmy Praga, snažila se Škoda Plzeň uplatnit vozidlo v zahraničí. Vozidlo předvedli v roce 1933 jugoslávské armádě. Po těchto zkouškách byly provedeny úpravy korby a byl nainstalován silnější motor o výkonu 40 k.V říjnu roku 1934 vyhrál v soutěži jugoslávské armády. Přesto se vedení Škody Plzeň objednávky na tento typ nedočkalo.
MU-4 (později přeznačený jako Š-1 a T-1) zůstal v jediném prototypu. Válku přečkal prototyp v tovární garáži. Po válce byl používán jako traktor pro vnitropodnikovou dopravu. Naštěstí nebyl jako ostatní prototypy předváděcí kolekce firmy Škoda sešrotován a zachoval se do dnešních dnů.

Do sbírek VHÚ byl získán v roce 1972 převodem od firmy Pozemní stavby, n. p. Plzeň. Po renovaci je opět v pojízdném stavu a je příležitostně předváděn při tankových dnech ve VTM Lešany.


Takticko-technická data

Hmotnost: 2 200 kg
Délka: 2 980 mm
Šířka: 1 850 mm
Výška: 1 300 mm
Měrný tlak na půdu: 0,35 kg/cm2
Pancéřování: 4 – 10 mm
Výzbroj: 2 lehké kulomety ZB vz. 26
Zásoba střeliva: 3 600
Osádka: 2 muži
Motor: Škoda, čtyřválcový, vzduchem chlazený
Obsah: 2 660 cm3
Výkon: 29,4 kW (40 k) při 2 500 ot /min
Max. rychlost: 40,5 km/h
Dojezd: 200 km

Aktuálně



Každý stejnokroj má svůj příběh. Formovala ho móda i ideologie, říká v rozhovoru kurátor Zdeněk Špitálník

Každý stejnokroj má svůj příběh. Formovala ho móda i ideologie, říká v rozhovoru kurátor Zdeněk Špitálník

23. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

22. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…
V Armádním muzeu Žižkov diskutovali historici na konferenci  "Nové pohledy na rok 1945"

V Armádním muzeu Žižkov diskutovali historici na konferenci "Nové pohledy na rok 1945"

20. 05. 2025
Poslední z velké řady akcí k 80. výročí konce 2. světové války…
Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

19. 05. 2025
Vojenský historický ústav Praha vydal novou publikaci Války a vojenství v českých…
Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

19. 05. 2025
Zkušenosti z lokálních válek ve Vietnamu a na Středním východě ukázaly rozsáhlé bojové…