Proudový stíhací letoun Jak-17

Proudový stíhací letoun Jak-17

Snímek, pořízený v leteckém muzeu ve Kbelích 1. května 1969, zachycuje československý proudový stíhací letoun Jak-17 sovětské výroby.

 

Jedná se o jediný exemplář tohoto stroje (známého u nás jako S-100), který mělo československé letectvo k dispozici. Na koncích křídel jsou přídavné nádrže.

Po skončení druhé světové války Sovětský svaz naléhavě potřeboval proudové stíhací letouny. Jakovlevova konstrukční kancelář tedy zkonstruovala proudový stíhač Jak-15, který do značné míry vycházel z úspěšného druhoválečného vrtulového stroje Jak-3. V průběhu zkoušek vyšlo najevo, že bude potřeba stávající ostruhový podvozek vyměnit za příďový, se třetím kolem vepředu místo vzadu – to si vyžádalo podstatné změny křídla. Výsledný stroj dostal označení Jak-17 a jeho prototyp poprvé vzlétl v červnu 1947.

Proudový stíhač Jak-17 byl 8,7 m dlouhý a 2,3 m vysoký, rozpětí křídel činilo 9,2 m. Maximální startovací váha s přídavnými nádržemi činila 3240 kg; v takovém případě byl maximální dolet 710 km. Maximální dostup činil 12 750 m a letoun mohl letět rychlostí až 748 km/h. Výzbroj představovala dvojice kanónů NS-23 ráže 23 mm.

Celkově vzato se Jak-17 nemohl měřit s konkurenčním strojem MiG-15 ani v rychlosti, ani v doletu, a tak bylo do roku 1949 vyrobeno pouhých 430 strojů. Většina z vyrobených strojů představovala dvoumístnou verzi Jak-17UTI – Jak-17 se hodil na přeškolení pilotů vrtulových stíhacích letounů Jak-3 a Jak-9. Jen několik desítek strojů tohoto typu bylo exportováno. V Československu skončil jediný letoun v jednomístné verzi – v letech 1949–1950 létal ve službách čs. letectva, poté sloužil jako učební pomůcka a nyní se nachází v expozici Leteckého muzea Kbely.

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…