PZL-104 Wilga-35 A, SP-CRU, výr. č. 59049

PZL-104 Wilga-35 A, SP-CRU, výr. č. 59049

Mezi nemnohé exponáty Leteckého muzea VHÚ vyrobené polským leteckým průmyslem patří také víceúčelový letoun Wilga-35. Jedná se v podstatě o stroj stejné kategorie jako československý L-60 Brigadýr, ovšem řešený poněkud moderněji. Počátky jeho vývoje spadají do roku 1959, kdy polští konstruktéři navrhli elegantní samonosný hornoplošník, schopný operovat i z nezpevněných ploch a umožňující variabilně upravovat vybavení kabiny.

Wilgy tak mohly sloužit jako cvičné s dvojím řízením, turistické, vlečné nebo výsadkové pro pilota a tři parašutisty. Byla vypracována i verze vojenská, sanitní a speciální zemědělská pro chemické ošetření plodin. Od počátku vývoje se bral i zřetel na exportní možnosti letounu, a proto vznikl model s americkým motorem Continental o výkonu 225 koní. Asi nejrozšířenější variantou Wilgy byl model 35, u kterého došlo k celé řadě technologických zlepšení konstrukce, poháněl jej osvědčený a spolehlivý motor Ivčenko AI-14 RA o výkonu 260 koní. Exponát získaný pro Letecké muzeum VHÚ byl ve verzi Wilga-35 A, což by podle výrobce mělo značit víceúčelovou variantu pro aerokluby, umožňující pilotní výcvik, vlekání větroňů, výsadky a v neposlední řadě soutěžení v přesné navigaci. Stroj SP-CRU byl zalétán na konci roku 1970 a poté předán Aeroklubu Stalowa Wola na letišti Turbia.

Postupně pak prošel několika polskými aerokluby, až byl v roce 1993 přelétnut do Šumperka a prodán novému majiteli. Tím se stal Horizont-Air letecká společnost s r.o. Poté létal převážně v Šumperku, ale nadále pod původní polskou imatrikulací. Poslední let SP-CRU je zaznamenán 25. září 1994 a stroj měl v té době na kontě 2 700 hodin. Je zajímavé, že takto užitečné letadlo, poměrně úspěšně vyvážené do zahraničí, se v Československu vyskytovalo pouze ve třech kusech. V roce 1996 byl letoun nabídnut do sbírek VHÚ a následně odkoupen. Krátce byl vystavován v Leteckém muzeu a poté uložen do depozitáře. V budoucnu je s ním počítáno do nově tvořené expozice sportovního letectví, kde bude vystaven spolu se svými protějšky Aerem L-60 a Jakem Jak-12.

 

Hlavní technické údaje

Délka 8,25 m

Rozpětí 11,14 m

Výška 2,94 m

Prázdná hmotnost 830 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dolet 660 km

 

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…