PZL-104 Wilga-35 A, SP-CRU, výr. č. 59049

PZL-104 Wilga-35 A, SP-CRU, výr. č. 59049

Mezi nemnohé exponáty Leteckého muzea VHÚ vyrobené polským leteckým průmyslem patří také víceúčelový letoun Wilga-35. Jedná se v podstatě o stroj stejné kategorie jako československý L-60 Brigadýr, ovšem řešený poněkud moderněji. Počátky jeho vývoje spadají do roku 1959, kdy polští konstruktéři navrhli elegantní samonosný hornoplošník, schopný operovat i z nezpevněných ploch a umožňující variabilně upravovat vybavení kabiny.

Wilgy tak mohly sloužit jako cvičné s dvojím řízením, turistické, vlečné nebo výsadkové pro pilota a tři parašutisty. Byla vypracována i verze vojenská, sanitní a speciální zemědělská pro chemické ošetření plodin. Od počátku vývoje se bral i zřetel na exportní možnosti letounu, a proto vznikl model s americkým motorem Continental o výkonu 225 koní. Asi nejrozšířenější variantou Wilgy byl model 35, u kterého došlo k celé řadě technologických zlepšení konstrukce, poháněl jej osvědčený a spolehlivý motor Ivčenko AI-14 RA o výkonu 260 koní. Exponát získaný pro Letecké muzeum VHÚ byl ve verzi Wilga-35 A, což by podle výrobce mělo značit víceúčelovou variantu pro aerokluby, umožňující pilotní výcvik, vlekání větroňů, výsadky a v neposlední řadě soutěžení v přesné navigaci. Stroj SP-CRU byl zalétán na konci roku 1970 a poté předán Aeroklubu Stalowa Wola na letišti Turbia.

Postupně pak prošel několika polskými aerokluby, až byl v roce 1993 přelétnut do Šumperka a prodán novému majiteli. Tím se stal Horizont-Air letecká společnost s r.o. Poté létal převážně v Šumperku, ale nadále pod původní polskou imatrikulací. Poslední let SP-CRU je zaznamenán 25. září 1994 a stroj měl v té době na kontě 2 700 hodin. Je zajímavé, že takto užitečné letadlo, poměrně úspěšně vyvážené do zahraničí, se v Československu vyskytovalo pouze ve třech kusech. V roce 1996 byl letoun nabídnut do sbírek VHÚ a následně odkoupen. Krátce byl vystavován v Leteckém muzeu a poté uložen do depozitáře. V budoucnu je s ním počítáno do nově tvořené expozice sportovního letectví, kde bude vystaven spolu se svými protějšky Aerem L-60 a Jakem Jak-12.

 

Hlavní technické údaje

Délka 8,25 m

Rozpětí 11,14 m

Výška 2,94 m

Prázdná hmotnost 830 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dolet 660 km

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…