PZL-104 Wilga-35 A, SP-CRU, výr. č. 59049

PZL-104 Wilga-35 A, SP-CRU, výr. č. 59049

Mezi nemnohé exponáty Leteckého muzea VHÚ vyrobené polským leteckým průmyslem patří také víceúčelový letoun Wilga-35. Jedná se v podstatě o stroj stejné kategorie jako československý L-60 Brigadýr, ovšem řešený poněkud moderněji. Počátky jeho vývoje spadají do roku 1959, kdy polští konstruktéři navrhli elegantní samonosný hornoplošník, schopný operovat i z nezpevněných ploch a umožňující variabilně upravovat vybavení kabiny.

Wilgy tak mohly sloužit jako cvičné s dvojím řízením, turistické, vlečné nebo výsadkové pro pilota a tři parašutisty. Byla vypracována i verze vojenská, sanitní a speciální zemědělská pro chemické ošetření plodin. Od počátku vývoje se bral i zřetel na exportní možnosti letounu, a proto vznikl model s americkým motorem Continental o výkonu 225 koní. Asi nejrozšířenější variantou Wilgy byl model 35, u kterého došlo k celé řadě technologických zlepšení konstrukce, poháněl jej osvědčený a spolehlivý motor Ivčenko AI-14 RA o výkonu 260 koní. Exponát získaný pro Letecké muzeum VHÚ byl ve verzi Wilga-35 A, což by podle výrobce mělo značit víceúčelovou variantu pro aerokluby, umožňující pilotní výcvik, vlekání větroňů, výsadky a v neposlední řadě soutěžení v přesné navigaci. Stroj SP-CRU byl zalétán na konci roku 1970 a poté předán Aeroklubu Stalowa Wola na letišti Turbia.

Postupně pak prošel několika polskými aerokluby, až byl v roce 1993 přelétnut do Šumperka a prodán novému majiteli. Tím se stal Horizont-Air letecká společnost s r.o. Poté létal převážně v Šumperku, ale nadále pod původní polskou imatrikulací. Poslední let SP-CRU je zaznamenán 25. září 1994 a stroj měl v té době na kontě 2 700 hodin. Je zajímavé, že takto užitečné letadlo, poměrně úspěšně vyvážené do zahraničí, se v Československu vyskytovalo pouze ve třech kusech. V roce 1996 byl letoun nabídnut do sbírek VHÚ a následně odkoupen. Krátce byl vystavován v Leteckém muzeu a poté uložen do depozitáře. V budoucnu je s ním počítáno do nově tvořené expozice sportovního letectví, kde bude vystaven spolu se svými protějšky Aerem L-60 a Jakem Jak-12.

 

Hlavní technické údaje

Délka 8,25 m

Rozpětí 11,14 m

Výška 2,94 m

Prázdná hmotnost 830 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dolet 660 km

 

Aktuálně



Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11.2025

Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11.2025

06. 11. 2025
Využijte státního svátku a zúčastněte se komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren, které…
Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

05. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se 5. listopadu setkali studenti z českých a…
Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

04. 11. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
Pohled z nebe do pekla

Pohled z nebe do pekla

04. 11. 2025
Fotografie, která v době první československé republiky sloužila k výcviku leteckých pozorovatelů, přináší unikátní…
V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

31. 10. 2025
Před dvaceti lety, 8. října 2005 otřáslo Pákistánem ničivé zemětřesení. Na pomoc…