PZL-104 Wilga-35 A, SP-CRU, výr. č. 59049

PZL-104 Wilga-35 A, SP-CRU, výr. č. 59049

Mezi nemnohé exponáty Leteckého muzea VHÚ vyrobené polským leteckým průmyslem patří také víceúčelový letoun Wilga-35. Jedná se v podstatě o stroj stejné kategorie jako československý L-60 Brigadýr, ovšem řešený poněkud moderněji. Počátky jeho vývoje spadají do roku 1959, kdy polští konstruktéři navrhli elegantní samonosný hornoplošník, schopný operovat i z nezpevněných ploch a umožňující variabilně upravovat vybavení kabiny.

Wilgy tak mohly sloužit jako cvičné s dvojím řízením, turistické, vlečné nebo výsadkové pro pilota a tři parašutisty. Byla vypracována i verze vojenská, sanitní a speciální zemědělská pro chemické ošetření plodin. Od počátku vývoje se bral i zřetel na exportní možnosti letounu, a proto vznikl model s americkým motorem Continental o výkonu 225 koní. Asi nejrozšířenější variantou Wilgy byl model 35, u kterého došlo k celé řadě technologických zlepšení konstrukce, poháněl jej osvědčený a spolehlivý motor Ivčenko AI-14 RA o výkonu 260 koní. Exponát získaný pro Letecké muzeum VHÚ byl ve verzi Wilga-35 A, což by podle výrobce mělo značit víceúčelovou variantu pro aerokluby, umožňující pilotní výcvik, vlekání větroňů, výsadky a v neposlední řadě soutěžení v přesné navigaci. Stroj SP-CRU byl zalétán na konci roku 1970 a poté předán Aeroklubu Stalowa Wola na letišti Turbia.

Postupně pak prošel několika polskými aerokluby, až byl v roce 1993 přelétnut do Šumperka a prodán novému majiteli. Tím se stal Horizont-Air letecká společnost s r.o. Poté létal převážně v Šumperku, ale nadále pod původní polskou imatrikulací. Poslední let SP-CRU je zaznamenán 25. září 1994 a stroj měl v té době na kontě 2 700 hodin. Je zajímavé, že takto užitečné letadlo, poměrně úspěšně vyvážené do zahraničí, se v Československu vyskytovalo pouze ve třech kusech. V roce 1996 byl letoun nabídnut do sbírek VHÚ a následně odkoupen. Krátce byl vystavován v Leteckém muzeu a poté uložen do depozitáře. V budoucnu je s ním počítáno do nově tvořené expozice sportovního letectví, kde bude vystaven spolu se svými protějšky Aerem L-60 a Jakem Jak-12.

 

Hlavní technické údaje

Délka 8,25 m

Rozpětí 11,14 m

Výška 2,94 m

Prázdná hmotnost 830 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dolet 660 km

 

Aktuálně



Vypálení obce Javoříčko před 80 lety - 5. května 1945

Vypálení obce Javoříčko před 80 lety - 5. května 1945

02. 05. 2025
Dnes si připomínáme 80 let od vypálení obce Javoříčko v okrese Olomouc,…
Do Plzně na oslavy svobody dorazila také technika ze sbírek VHÚ Praha

Do Plzně na oslavy svobody dorazila také technika ze sbírek VHÚ Praha

01. 05. 2025
Pracovníci Vojenského historického ústavu ve státní svátek 1. května ve spolupráci se…
Přijďte se podívat na výstavu a jediný dochovaný stíhač tanků Hetzer, který bojoval v Pražském povstání. Před pražským magistrátem je k vidění do 5. května

Přijďte se podívat na výstavu a jediný dochovaný stíhač tanků Hetzer, který bojoval v Pražském povstání. Před pražským magistrátem je k vidění do 5. května

01. 05. 2025
Od středy 30. dubna do pondělí 5. května je na Mariánském náměstí…
Ministryně obrany Jana Černochová slavnostně zahájila novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Ministryně obrany Jana Černochová slavnostně zahájila novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

30. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov je k vidění nová výstava 1945 Voláme všechny…
Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

Videopozvánka: Otevřeli jsme novou výstavu 1945 Voláme všechny Čechy!

29. 04. 2025
Výstava 1945 Voláme všechny Čechy! se pro veřejnost otevírá 30. dubna 2025,…