Malíř, grafik a ilustrátor Radomír Kolář (1924–1993) se v šedesátých letech 20. století zúčastnil několika zahraničních studijních cest umělců Armádního výtvarného studia do zemí socialistického bloku. V roce 1967 pobýval společně s Vladimírem Šoltou na Kubě. Na svých malbách se převážně soustředil na industriální motivy, ze všeho nejraději však zachycoval rušné ulice kubánské metropole. Jako vášnivý vyznavač sportu nalézal krásu v pohybu, zatímco Šolta se spíše nořil do přírodních scenérií. Na prezentovaném díle je zobrazen hustý provoz v centru Havany. Kolář dokázal do nevelkého prostoru vtěsnat všechny dopravní prostředky, které v dané chvíli viděl – typický vozík tažený koněm, motocykl, automobil, dokonce i část nákladního vozu. Uzavřená kompozice, energický tah štětce a jemné pastelové odstíny jsou typickými výrazovými prostředky tohoto umělce.
Radomír Kolář byl v celém svém díle zaujat tématem zvířat, především koní. Měl k nim velmi blízký vztah. Dětství strávil na venkově a za války jezdil jako kočí. Postupně se začal věnovat motivům jezdeckých sportů a stal se autorem několika emisí poštovních známek s touto tematikou. Jiná, účelová část Kolářovy tvorby souvisela s jeho členstvím v Armádním výtvarném studiu. Pracoval zde od roku 1964 jako skalní představitel již doznívajícího socialistického realismu (cyklus Cestami vzpomínek, Květnové dny). Tvořil působivé monumentální bitevní scény z české historie (Husité na Baltu, Bitva u Chlumce).
Olej na sololitu, 390 x 500 mm.