Člen Armádního výtvarného studia, malíř Radomír Kolář (1924–1993) vytvořil v padesátých letech minulého století reprezentativní malbu, která představuje známou epizodu husitského hnutí – sirotčí výpravu Jana Čapka ze Sán k Baltu. Panoramatický rozměr plátna dal autorovi možnost zdůraznit dynamiku jednotlivých postav. Kompozice díla je mimořádně zdařilá, podobně jako využití sytých barevných odstínů. Kolářovo dílo můžeme směle řadit k významným uměleckým počinům tradic husitství dvacátého století, byť spadá již do počátků autorova členství v politizovaném AVS. Scéna zachycuje okamžik, kdy Čapkova vojska dorazí k mořskému pobřeží. Na praporech jsou zobrazeny tradiční husitské motivy – kalich a husa, která se ovšem v dobové symbolice neužívala.
Na konci dubna roku 1433 se sirotčí armáda o síle 7 000 pěšáků a 700 jezdců vydala z Čech přes Horní Lužici, Novou marku a území, náležící Řádu německých rytířů. Podpora trestné výpravy polského krále Vladislava II. proti tomuto řádu byla jen jedním z důvodů. Polský král přislíbil husitům za výpomoc žold, kvalitní výstroj a obživu. Velkým lákadlem byla bohatá kořist, získaná na dobytých územích, která měla zajistit další existenci husitských polních vojsk na domácí půdě. Ke břehům Baltu poblíž dnešního Gdaňska vojska dorazila na počátku září roku 1433.
Plátno, olej, 101 x 196 cm.
Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu Praha formou převodu v druhé polovině 20. století.