Řídící páka letounu Aero L-39 Albatros

Řídící páka letounu Aero L-39 Albatros

Ruční řídící páka letounu byla vždy jedním z hlavních prvků jeho ovládání. Zpočátku se většinou jednalo o jednoduchou kovovou trubku zakončenou buď zátkou, nebo rukojetí. S vývojem letecké techniky se stále více prosazovala snaha maximálně pilotovi ulehčit dosažitelnost veškerých ovládacích prvků v kabině. Proto byla ruční řídící páka často osazována ovladačem brzd, spínačem radiotelefonie a u bojových letadel i odpalováním palubních zbraní.

Československý cvičný proudový letoun Aero L-39 Albatros měl jako jeden z prvních strojů své generace velice vytříbený návrh vybavení kabiny, který vycházel z nejmodernějších ergonometrických požadavků své doby. Také hlavice ruční řídící páky byla modelována po pečlivém vývoji jako velice zdařilý výtvor, který v sobě sdružoval elegantní tvary s vysokou funkčností.

Vlastní držadlo umožňovalo uvolněné, ale pevné sevření dlaní pilota, což bylo důležité při delších letech. Letec prsty snadno dosáhl na páku hlavní brzdy letounu a zároveň mohl palcem ovládat sdružený přepínač podélného a příčného vyvážení, nebo spínač fotokulometu. Překlopením pojistky pak mohl ukazováčkem odpalovat výzbroj letadla. To umožňovala rukojeť předního pilotního prostoru. V zadním pro instruktora pak na držadle chyběl odpal výzbroje a ovládání fotokulometu nahradil spínač palubního telefonu.

Celá hlavice ruční řídící páky, odlitá z lehké slitiny, se dala z letounu snadno demontovat pomocí centrální převlečné matice, která také kryla vícekolíkový elektrický spoj. Úchopová část rukojeti byla natřena matně černým gumolakem a zdrsněna pro zamezení klouzání v dlani. Jinak byl celek většinou nastříkán stejnou barvou jako ostatní interiéry kabiny. Výška hlavice byla 320 mm, největší šířka 110 mm a celková hmotnost 960 g. Tento zajímavý exponát získal VHÚ do sbírky v roce 2019 koupí od soukromníka.

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…