Schneider Gb IIb Grunau Baby

Schneider Gb IIb Grunau Baby

Německý jednomístný kluzák zkonstruovaný a stavěný u firmy Flugzeugbau Edmund Schneider v Grunau. Prototyp Gb I vzlétl v roce 1932 a již o rok později byla zkonstruována verze Gb II se zvětšeným rozpětím. Vylepšený typ Gb IIb byl navíc vybaven brzdicími klapkami.

Větroně Gb II byly stavěny ve velkých sériích nejen v Německu, ale i v jiných zemích, a staly se tak standardním typem školního kluzáku. Bylo na nich dosaženo mnoha světových plachtařských rekordů, ale také za války sloužily k masovému výcviku nových německých letců, a tvořily tedy významný článek v systému leteckého školení.

Grunau Baby měly velký význam i pro naše plachtaře. Již za první republiky se v ČR stavěly amatérsky a v odbočkách MLL. S nimi se pak naši letci zúčastnili různých plachtařských závodů až do 2. světové války. Za okupace se Grunau Baby stavěly i u nás např. v Kralupech nad Vltavou nebo ve Vrchlabí. Údajně bylo na našem území vyrobeno několik tisíc kusů, které byly všechny dodány Němcům pro výcvik vojenských pilotů. Po osvobození působily „Bejbiny“ ve všech našich aeroklubech a napomohly k velkému rozvoji našeho poválečného plachtění.

Ve sbírce VHÚ se nalézá i jedna původní Grunau Baby GB IIb. Ta byla vyrobena za války patrně u firmy E. Schneider v Grunau. Po válce v roce 1947 dostala čs. imatrikulaci OK-8055 a jako majitel byl zapsán Aeroklub Klatovy. V květnu 1951 prodělala opravu v Leteckých dílnách Kralupy nad Vltavou a krátce poté byla přidělena Aeroklubu Velké Meziříčí s domovským přístavem v Křižanově. Z čs. leteckého rejstříku byl kluzák vyškrtnut na počátku roku 1954, ale nebyl zničen, jak bylo tehdy zvykem.

Naopak se dostal do držení Aeroklubu Jihlava, jehož členové jej nabídli v roce 1972 do sbírek Vojenského muzea VHÚ. Do Prahy byl kluzák převezen na speciálním transportním vozíku Horák & Hlava v srpnu 1972 a předán tehdejší Expozici letectva a PVO při VM. Krátce na to započaly na kluzáku renovační práce, jež probíhaly převážně v karlínské Invalidovně. Renovace byla ukončena v dubnu 1973 a po prezentaci na jarním otevření expozice byl kluzák zavěšen do hangáru H-40, kde se nalézá dodnes.

 

Rozpětí 13,57 m

Délka 6,2 m

Výška 1,35 m

Prázdná hmotnost 165 kg

Max. vzletová hmotnost 250 kg

Max. nepřekročitelná rychlost 210 km/h

Klouzavost 1:17

Aktuálně



Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

14. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

13. 03. 2025
Vernisáž výstavy „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ proběhla před budovou…
Podívejte se na techniku, která byla nasazena v ostravské operaci

Podívejte se na techniku, která byla nasazena v ostravské operaci

12. 03. 2025
Další díl seriálu Novinky.cz 1945 - Rok osvobození se věnuje ostravské operaci.…
Vznik 3. čs. střeleckého pluku „Jana Žižky z Trocnova“

Vznik 3. čs. střeleckého pluku „Jana Žižky z Trocnova“

12. 03. 2025
V sobotu 15. března si kromě smutně proslulého výročí okupace českých zemí nacistickým…
Američané rozpoutali v bombardovaném Tokiu ohnivé peklo. O oběti se velení nestaralo

Američané rozpoutali v bombardovaném Tokiu ohnivé peklo. O oběti se velení nestaralo

10. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…