Schneider Gb IIb Grunau Baby

Schneider Gb IIb Grunau Baby

Německý jednomístný kluzák zkonstruovaný a stavěný u firmy Flugzeugbau Edmund Schneider v Grunau. Prototyp Gb I vzlétl v roce 1932 a již o rok později byla zkonstruována verze Gb II se zvětšeným rozpětím. Vylepšený typ Gb IIb byl navíc vybaven brzdicími klapkami.

Větroně Gb II byly stavěny ve velkých sériích nejen v Německu, ale i v jiných zemích, a staly se tak standardním typem školního kluzáku. Bylo na nich dosaženo mnoha světových plachtařských rekordů, ale také za války sloužily k masovému výcviku nových německých letců, a tvořily tedy významný článek v systému leteckého školení.

Grunau Baby měly velký význam i pro naše plachtaře. Již za první republiky se v ČR stavěly amatérsky a v odbočkách MLL. S nimi se pak naši letci zúčastnili různých plachtařských závodů až do 2. světové války. Za okupace se Grunau Baby stavěly i u nás např. v Kralupech nad Vltavou nebo ve Vrchlabí. Údajně bylo na našem území vyrobeno několik tisíc kusů, které byly všechny dodány Němcům pro výcvik vojenských pilotů. Po osvobození působily „Bejbiny“ ve všech našich aeroklubech a napomohly k velkému rozvoji našeho poválečného plachtění.

Ve sbírce VHÚ se nalézá i jedna původní Grunau Baby GB IIb. Ta byla vyrobena za války patrně u firmy E. Schneider v Grunau. Po válce v roce 1947 dostala čs. imatrikulaci OK-8055 a jako majitel byl zapsán Aeroklub Klatovy. V květnu 1951 prodělala opravu v Leteckých dílnách Kralupy nad Vltavou a krátce poté byla přidělena Aeroklubu Velké Meziříčí s domovským přístavem v Křižanově. Z čs. leteckého rejstříku byl kluzák vyškrtnut na počátku roku 1954, ale nebyl zničen, jak bylo tehdy zvykem.

Naopak se dostal do držení Aeroklubu Jihlava, jehož členové jej nabídli v roce 1972 do sbírek Vojenského muzea VHÚ. Do Prahy byl kluzák převezen na speciálním transportním vozíku Horák & Hlava v srpnu 1972 a předán tehdejší Expozici letectva a PVO při VM. Krátce na to započaly na kluzáku renovační práce, jež probíhaly převážně v karlínské Invalidovně. Renovace byla ukončena v dubnu 1973 a po prezentaci na jarním otevření expozice byl kluzák zavěšen do hangáru H-40, kde se nalézá dodnes.

 

Rozpětí 13,57 m

Délka 6,2 m

Výška 1,35 m

Prázdná hmotnost 165 kg

Max. vzletová hmotnost 250 kg

Max. nepřekročitelná rychlost 210 km/h

Klouzavost 1:17

Aktuálně



Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…
Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…