Signalizační tablo T-9

Signalizační tablo T-9

Pro všechny piloty bylo vždy životně důležité včasné rozpoznání případné závady, nebo nebezpečné situace, která se na letadle mohla vyskytnout. Výstražná světla byla zprvu umísťována na palubní desce v zorném poli letce tak, jak to umožňovalo rozdělení palubních přístrojů. Později byly údaje o normálních i mimořádných situacích soustřeďovány do světelných tabel, na kterých se včas zobrazila aktuální informace. Jedním takovým sdruženým přístrojem bylo i Signalizační tablo T-9 pro světoznámé cvičné proudové letouny Aero L-29 Delfín. To soustřeďovalo nejdůležitější signalizaci varovných (žlutých) a nebezpečných (červených) stavů přehledně ve třech sloupcích a řadách.

Obsahovalo tyto stavy:

- požár – červená signalizace požáru v motorovém prostoru

- zbývá 200 l – červená signalizace posledních 200 litrů paliva

- generátor – červená signalizace, že generátor elektrické energie nedobíjí

- vysuň podvozek – červená signalizace nevysunutého podvozku

- nespouštěj – červená signalizace zákazu spouštět motor

- spouštění ve vzduchu – červená signalizace pro spouštění za letu

- baky vyčerpány – žlutá signalizace vyprázdnění přídavných nádrží

- izolační ventil – žlutá signalizace vyřazení automatiky dodávky paliva do motoru

- tlak v kabině – červená signalizace nebezpečného poklesu tlaku vzduchu v kabině

Tablo bylo vyrobené z duralového plechu a akrylátových čelních krytů, za kterými byly žárovky jednotlivých systémů. Jejich funkci bylo možné zkontrolovat tlačítkem, po jehož stisknutí se rozsvítily všechny nápisy. Ty byly většinou v azbuce. Celý přístroj byl montován na levou stranu palubní desky jak v prostoru žáka, tak instruktora. Jeho rozměry byly 120 x 90 x 130 mm a hmotnost 550 g a byl nastříkán černou matovou barvou. Na zadní straně pak byl přinýtován výrobní štítek s údaji o výrobci a parametrech přístroje.

Zajímavou ukázku vybavení našeho nejrozšířenějšího cvičného proudového letounu získal VHÚ v roce 1972 převodem z Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu Praha.

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…