Sovětská bitevní loď Marat

Sovětská bitevní loď Marat

Snímek, pořízený ve dvacátých letech dvacátého století, zachycuje sovětskou bitevní loď Marat. Jednalo se o původně ruský dreadnought Petropavlovsk třídy Gangut.

 

Po porážce v rusko-japonské válce bylo ruské loďstvo fatálně oslabeno. Roku 1909 byla zahájena stavba čtyř dreadnoughtů třídy Gangut, pojmenované podle vítězství ruského loďstva nad švédským u Hankö roku 1714. Lodě nesly jména Gangut, Poltava, Sevastopol a Petropavlovsk – poslední byla pojmenovaná podle úspěšné obrany přístavu Petropavlovsk na Kamčatce roku 1854 a zároveň podle stejnojmenné starší bitevní lodi, jež roku 1904 najela na japonskou minu a potopila se i s admirálem S. O. Makarovem. Nový Petropavlovsk byl spuštěn na vodu roku 1911, jeho dohotovení však vázlo a přijat do služby byl teprve během první válečné zimy.

Bitevní loď Petropavlovsk byla 182 m dlouhá, 27 m široká a její ponor činil 9 m, maximální výtlak přesahoval 26 000 tun a loď mohla plout rychlostí až 24 uzlů. Hlavní dělostřeleckou výzbroj tvořilo 12 děl ráže 305 mm ve čtyřech dělových věžích. Dělové věže byly uspořádány v ose lodi v jedné rovině, dopředu tak mohla střílet maximálně tři děla najednou. Panéřování boků bylo silné až 225 mm, dělových věží až 203 mm a velitelské věže až 254 mm. Posádku tvořilo okolo 1220 důstojníků a námořníků.

Za první světové války Petropavlovsk střežil Finský záliv pro případ útoku německého námořnictva, po vypuknutí VŘSR se jeho posádka přidala na bolševickou stranu a následně se podílela na bojích na Baltu proti britské intervenci. Roku 1921 se námořníci z Petropavlovsku podíleli na neúspěšné vzpouře v Kronstadtu. Poté byla loď přejmenována na Marat na počest zavražděného francouzského revolucionáře Jeana-Paula Marata. Po vypuknutí druhé světové války Marat sloužil jako plovoucí baterie při obraně Leningradu. 23. září 1941 byla loď v mělkých vodách zasažena a částečně potopena při náletu německých střemhlavých bombardérů; hlavní zásah si připsal pilot Hans-Ulrich Rudel. Zadní baterie však zůstaly funkční a mohly dále podporovat sovětské obránce. Loď byla postupně opravována, 31. května 1943 získala nazpět jméno Petropavlovsk. Roku 1950 byla loď opět přejmenována na Volchov a sloužila k výcvikovým účelům, roku 1953 byla sešrotována.

 

Aktuálně



Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus hovořil o pozemních silách na západní frontě

Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus hovořil o pozemních silách na západní frontě

08. 04. 2025
Speciální čtyři díly podcastu Kamufláž plus se věnují tématu 80. výročí konce…
Začíná výstava „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“. Připomene osudy českých přistěhovalců

Začíná výstava „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“. Připomene osudy českých přistěhovalců

06. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov bude ve středu 9. dubna slavnostně zahájena výstava…
Přelomová jednání k rozvoji zbrojní výroby v Československu

Přelomová jednání k rozvoji zbrojní výroby v Československu

05. 04. 2025
V lednu 1989 se Předsednictvo vlády ČSSR usneslo komplexně řešit problematiku zbrojní výroby,…
Z restaurátorských dílen: Rakouský palaš

Z restaurátorských dílen: Rakouský palaš

04. 04. 2025
Tentokrát se v článku věnovaném práci našich kolegů restaurátorů budeme věnovat zbrani,…
Další komentovaná filmová přednáška se zaměřila na československé vojáky na východní frontě

Další komentovaná filmová přednáška se zaměřila na československé vojáky na východní frontě

03. 04. 2025
27. března proběhla v kinosále Armádního muzea Žižkov další projekce z cyklu „Komentované filmy…