Sportovní letouny Praga E-114 „Air Baby“

Sportovní letouny Praga E-114 „Air Baby“

Fotografie pořízené mezi lety 1935 a 1937 zachycují sportovní letouny Praga E-114 „Air Baby“. Na prvním snímku je zachycen jeden ze strojů, na druhé fotografii stojí tato letadla ve službách Masarykovy letecké ligy Praha na letišti v Letňanech. Na třetím snímku je zvěčněn letoun Praga E-114 při přistání. Konečně čtvrtá fotografie dokumentuje způsob nastupování do letadla shora po odklopení kabinového krytu a části náběžné hrany křídla.

 

Tento letoun představuje další výtvor Ing. Jaroslava Šlechty. Jeho konstrukce vznikala roku 1934 ve složité situaci – zuřila hospodářská krize a Praga zoufale potřebovala nové zakázky. Jako na zavolanou přišla akce „1000 nových pilotů“, jež měla za cíl připravit nové civilní letce jakožto zálohu pro československé letectvo. Ing. Šlechta již měl připraven projekt dvoumístného hornoplošníku letounu E-46 s nekrytou kabinou, jehož úpravou vznikl konečný typ E-114, nazvaný „Air Baby“ neboli „bejbinka“. Tento stroj měl již zakrytou kabinu a jeho celodřevěná konstrukce vážila pouhých 290 kg; Letoun měl rozpětí křídel 11 m a délku 6,6 m. První prototyp byl vybaven motorem Aeronca E-113A o výkonu 36 koní, sériově vyráběné stroje nesly spolehlivé motory Praga B a Praga B-2. Maximální rychlost činila 147 km/h a dostup 3500 m.

Letoun vynikal stabilitou i spolehlivostí a nízkou spotřebou motoru firmy Praga. Již první prototyp si vedl dobře při Národním letu kolem republiky v září 1934 a ocenění velký zájem vzbudil i na aerosalonu v Paříži. V následujících letech se Praga E-114 plně osvědčila jako sportovní i výcvikový letoun, ve své kategorii dosáhla mnoha rychlostních i dálkových rekordů. Stroje tohoto typu byly dodány do Francie, Íránu či Rumunska; zahájena byla dokonce i licenční výroba ve Spojeném království pod názvem Hillson Praga. Roku 1937 vznikl jeden stroj Praga E-114D s vylepšeným motorem Praga D o výkonu 60 koní. Ten samý typ motoru nesl i navazující stroj Praga E-115, jenž se vyznačoval aerodynamicky pokročilejší konstrukcí a vyšší maximální rychlostí (až 173 km/h). Dalším vylepšením koncepce vznikl roku 1938 typ E-117, jenž měl trup svařovaný z ocelových trubek a potažený plátnem – ten však již vzhledem dalším událostem nepřekročil stádium prototypu. Na základě letounu Praga E-114 vznikl i čtyřmístný typ E-214. Celkový počet objednávek letadel Praga E-114 před nacistickou okupací dosáhl počtu 180 kusů. V květnu 1941 bylo ještě devět strojů dodáno letectvu Slovenského štátu a po druhé světové válce byla výroba obnovena – v závodech Praga a Letov vzniklo celkem 126 dalších strojů s motory Praga D a Walter Mikron III.

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…