Stíhací letoun MiG-15 bis, výr. č. 530738

Stíhací letoun MiG-15 bis, výr. č. 530738

Mezi velice zajímavé proudové letouny ve sbírkách Leteckého muzea VHÚ bezesporu patří i jeden z prvních stíhacích MiGů-15 bis, trupového čísla 0738. Jedná se o standardní frontový stíhací letoun sovětské konstrukce, který byl pro naše letectvo vyráběn licenčně také u nás. V roce 1958 sloužilo u našich útvarů 432 kusů MiG-15 bis, včetně strojů dodaných ze SSSR.
Tento kus byl vyroben právě v SSSR v závodě č. 21 v Gorkém, patrně v únoru 1950 jako Typ 53. Je zajímavé, že se jedná o jedinou „patnáctku“ ze sbírek VHÚ, která byla vyrobena v Sovětském svazu. Letoun nese ještě charakteristické znaky původních MiG-15, ale je již osazen silnějším motorem VK-1 A o tahu 26,47 kN při 11 500 ot/min. Na první straně jeho letového zápisníku je uvedeno k datu 20. 4. 1953, kdy byl stroj převzat čs. stranou, že letoun má nalétáno 170 h 19 min při 290 startech. Stroj převzal v srpnu 1953 VÚ 6354 Brno a ten jej předal 3. letecké divizi v Mladé. Zde sloužil k přeškolování nových letců, jeho posledním pilotem byl známý plk. Josef Mošna. Zdá se, že celá série těchto prvních MiG-15 bis měla již z výroby technologické vady a proto bylo sovětskou stranou doporučeno je vyřadit z letového provozu. Proto byl tento stroj v dubnu 1955 předán Vojenské technické akademii Antonína Zápotockého v Brně. Zde sloužil jako učební pomůcka až do roku 1964. V květnu 1967 byl vyřazen z výuky a předběžně určen pro nově vznikající Letecké muzeum. Podle záznamů na něm byla provedena renovace v červenci 1975 u VÚ 3888 Přerov, kdy na něj byla nanesena fiktivní "korejská" kamufláž podle návrhu známého leteckého publicisty Jiřího R. Moravce. Poté byl vždy vystaven pouze ve venkovní expozici. Tím během času bohužel značně utrpěl. V roce 2004 byl rozebrán a uložen v depozitáři. Dalším krokem by měla být celková renovace, aby se znovu zaskvěl ve své původní kráse.

Struktura výrobního čísla tohoto letounu je podle ruského badatele K.K. Vasilčuka tato:
53 - označení typu
0 - rok výroby (1950)
7 - č. výrobního bloku
38 - pořadí v bloku


Technické údaje

Rozpětí: 10,08 m
Délka: 10,10 m
Výška: 3,70 m
Prázdná hmotnost: 3 681 kg
Max. vzletová hmotnost: 6 038 kg
Max. rychlost: 1 076 km/h
Dostup: 15 500 m
Dolet: 1 330 km

Aktuálně



Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus bude hovořit o pozemních silách na západní frontě

Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus bude hovořit o pozemních silách na západní frontě

07. 04. 2025
Speciální čtyři díly podcastu Kamufláž plus se věnují tématu 80. výročí konce…
Přelomová jednání k rozvoji zbrojní výroby v Československu

Přelomová jednání k rozvoji zbrojní výroby v Československu

05. 04. 2025
V lednu 1989 se Předsednictvo vlády ČSSR usneslo komplexně řešit problematiku zbrojní výroby,…
Z restaurátorských dílen: Rakouský palaš

Z restaurátorských dílen: Rakouský palaš

04. 04. 2025
Tentokrát se v článku věnovaném práci našich kolegů restaurátorů budeme věnovat zbrani,…
Další komentovaná filmová přednáška se zaměřila na československé vojáky na východní frontě

Další komentovaná filmová přednáška se zaměřila na československé vojáky na východní frontě

03. 04. 2025
27. března proběhla v kinosále Armádního muzea Žižkov další projekce z cyklu „Komentované filmy…
Jak Čechoslováci zachránili Podlapaču

Jak Čechoslováci zachránili Podlapaču

02. 04. 2025
Obyvatele chorvatské vesnice Podlapača během války v bývalé Jugoslávii chránili čeští a slovenští…