Střední tank T-72

Střední tank T-72

Nástupcem tanků řady T-54/55 se v 70. a 80. letech minulého století stal tank T-72. Předchůdcem tanku T-72 byla řada T-64, ze které byly použity některé konstrukční celky včetně vrstveného pancíře. Veřejnosti se tank T-72 poprvé představil na moskevské přehlídce k výročí VŘSR v roce 1977. Pro potřeby modernizace tankového vojska ČSLA byla v SSSR zakoupena výrobní licence. První tři desítky tanků předvedené v Praze na květnové přehlídce roku 1980 pocházely ještě z výroby v SSSR. Jednalo se o vozidla prvních sérií vybavená stereoskopickým dálkoměrným zaměřovačem TPD-2 (třetí a čtvrtý snímek). Tato vozidla byla zařazena k 33. tankovému pluku v Přáslavicích. Licenční výroba se rozběhla v ZŤS (závody ťažkého strojárstva) Martin od roku 1981 (tanky na prvním a druhém snímku). Do československých tanků byl montován laserový dálkoměrný zaměřovač TPD-K-1. Během výroby došlo k modernizaci (označení T-72M, na páté fotografii), kterou bylo možno na první pohled rozpoznat jiným typem gumových zástěr na bocích korby (plnících funkci představného pancíře) a zadýmovacími granáty na předku věže. První vozy domácí výroby obdržel 17. tankový pluk v Týně nad Vltavou. Pro velitele tankových praporů, pluků a divizí byla vyvinuta velitelská verze (T-72MK) s rozšířeným rádiovým vybavením. Na základě podvozku T-72 byl postaven a zaveden do výzbroje vyprošťovací tank VT-72B. Celkově bylo v letech 1981 až 1990 v Československu vyrobeno 1 757 středních tanků T-72 (všech variant včetně účelových nástaveb). ČSLA z tohoto počtu převzala 917 tanků a zbývajících 840 bylo určeno na export (např. 277 ks do NDR, 119 ks do Libye, 114 ks do Alžírska a 90 ks do Iránu, další byli dodány do Bulharska, Maďarska, Sýrie a SSSR).

Ve fondu těžké obrněné a automobilní techniky se nachází všechny tři výše popisované varianty bojového tanku T-72, které byli získány převodem od útvarů naší armády.


Takticko-technické údaje:

Celková hmotnost: 41 000 kg
Osádka: 3 muži
Max. rychlost: 60 km/h
Rozměry:
-délka s kanónem dopředu/dozadu: 9 530/9 670 mm
-šířka: 3 460 mm
-výška po strop věže: 2 190 mm
-světlost: 470 mm
Motor:
-čtyřtaktní, vícepalivový, vznětový s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem
-typ: V-46
-max, výkon: 573 kW (780 k)
Výzbroj:
a)kanón:
-vzor: 2A 46 s hladkou hlavní
-ráže: 125 mm
b)kulomet:
-vzor: PKT
-ráže: 7,62 mm
c)pl. kulomet:
-vzor: NSV
-ráže: 12,7 mm

Aktuálně



Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…