Střední tank T-72

Střední tank T-72

Nástupcem tanků řady T-54/55 se v 70. a 80. letech minulého století stal tank T-72. Předchůdcem tanku T-72 byla řada T-64, ze které byly použity některé konstrukční celky včetně vrstveného pancíře. Veřejnosti se tank T-72 poprvé představil na moskevské přehlídce k výročí VŘSR v roce 1977. Pro potřeby modernizace tankového vojska ČSLA byla v SSSR zakoupena výrobní licence. První tři desítky tanků předvedené v Praze na květnové přehlídce roku 1980 pocházely ještě z výroby v SSSR. Jednalo se o vozidla prvních sérií vybavená stereoskopickým dálkoměrným zaměřovačem TPD-2 (třetí a čtvrtý snímek). Tato vozidla byla zařazena k 33. tankovému pluku v Přáslavicích. Licenční výroba se rozběhla v ZŤS (závody ťažkého strojárstva) Martin od roku 1981 (tanky na prvním a druhém snímku). Do československých tanků byl montován laserový dálkoměrný zaměřovač TPD-K-1. Během výroby došlo k modernizaci (označení T-72M, na páté fotografii), kterou bylo možno na první pohled rozpoznat jiným typem gumových zástěr na bocích korby (plnících funkci představného pancíře) a zadýmovacími granáty na předku věže. První vozy domácí výroby obdržel 17. tankový pluk v Týně nad Vltavou. Pro velitele tankových praporů, pluků a divizí byla vyvinuta velitelská verze (T-72MK) s rozšířeným rádiovým vybavením. Na základě podvozku T-72 byl postaven a zaveden do výzbroje vyprošťovací tank VT-72B. Celkově bylo v letech 1981 až 1990 v Československu vyrobeno 1 757 středních tanků T-72 (všech variant včetně účelových nástaveb). ČSLA z tohoto počtu převzala 917 tanků a zbývajících 840 bylo určeno na export (např. 277 ks do NDR, 119 ks do Libye, 114 ks do Alžírska a 90 ks do Iránu, další byli dodány do Bulharska, Maďarska, Sýrie a SSSR).

Ve fondu těžké obrněné a automobilní techniky se nachází všechny tři výše popisované varianty bojového tanku T-72, které byli získány převodem od útvarů naší armády.


Takticko-technické údaje:

Celková hmotnost: 41 000 kg
Osádka: 3 muži
Max. rychlost: 60 km/h
Rozměry:
-délka s kanónem dopředu/dozadu: 9 530/9 670 mm
-šířka: 3 460 mm
-výška po strop věže: 2 190 mm
-světlost: 470 mm
Motor:
-čtyřtaktní, vícepalivový, vznětový s kapalinovým chlazením a plnícím odstředivým dmychadlem
-typ: V-46
-max, výkon: 573 kW (780 k)
Výzbroj:
a)kanón:
-vzor: 2A 46 s hladkou hlavní
-ráže: 125 mm
b)kulomet:
-vzor: PKT
-ráže: 7,62 mm
c)pl. kulomet:
-vzor: NSV
-ráže: 12,7 mm

Aktuálně



První válečná zima na Jadranu

První válečná zima na Jadranu

02. 12. 2024
Jaderské moře je dnes pro mnoho Čechů symbolem ideální letní dovolené. Mnoho…
Winston Churchill se narodil před 150 lety. Víte o jeho vztahu k hradu Veveří nedaleko Brna?

Winston Churchill se narodil před 150 lety. Víte o jeho vztahu k hradu Veveří nedaleko Brna?

30. 11. 2024
Poslední listopadový den před 150 lety se narodil sir Winston Churchill. Vzhledem…
Vznik Kanceláře československých legií

Vznik Kanceláře československých legií

25. 11. 2024
V pondělí 25. listopadu jsme si mohli připomenout vznik kanceláře československých legií –…
Bitva na Kolubaře před 110 lety  - v listopadu 1914 - změnila poměr sil na frontě

Bitva na Kolubaře před 110 lety - v listopadu 1914 - změnila poměr sil na frontě

23. 11. 2024
Od září 1914 byla druhá rakousko-uherská ofenziva do Srbska v plném proudu.…
Digitalizace dalších rukopisů z 2. poloviny 19. století byla dokončena

Digitalizace dalších rukopisů z 2. poloviny 19. století byla dokončena

16. 11. 2024
Vojenský historický ústav Praha v roce 2024 digitalizoval dalších 28 rukopisů z první…