Střední terénní nákladní automobil TATRA 128

Střední terénní nákladní automobil TATRA 128

Po druhé světové válce bylo nutno pro potřeby nově budované Československé armády navrhnout a vyrábět velké množství motorových vozidel. Na začátku roku 1947 byl zpracován návrh typové řady vozidel a jejich technické parametry. Základním typovým vozidlem měl být nákladní automobil s velkou průchodností terénem o nosnosti 3 000 kg v terénu a 5 000 kg na pevných vozovkách. Bylo vyvinuto vozidlo pod označením V3T. Finálním výrobcem se měla stát Tatra Kopřivnice. Konstrukce vozidla byla odlišná od výrobků produkovaných v Kopřivnici , a proto zástupci závodu navrhli, že předloží návrh svého vozu typické tatrovácké konstrukce (páteřový rám, výkyvné polonápravy, vzduchem chlazený vznětový motor).
Na konci října 1950 vznikl projekt vozidla Tatra 128. Prototyp vozidla byl navržen tak, aby se při konstrukci použilo co nejvíce již zavedených a vyzkoušených částí. Osmiválcový vzduchem chlazený vznětový motor Tatra 108 byl použit z prototypu horského autobusu Tatra 500 HB, převodovka byla upravena z prototypu nákladního automobilu Tatra 116, nápravy vznikly úpravou náprav vozidla Tatra 111 a brzdy byly použity z trolejbusu Tatra 400. Zkonstruována byla nová kabina, přídavná převodovka a řízení. Prototyp tak mohl být vyroben ve velice krátké době. V únoru roku 1951 byl již předveden zástupcům MNO. I přesto, že bylo zjištěno nesplnění některých zadávacích podmínek (např.velká hmotnost jako daň použití skupin z jiných vozidel a z toho plynoucí omezená schopnost pohybu v málo únosném terénu), byla Tatra 128 jako přechodné řešení vozidla této kategorie vojenskou správou objednána. Reálné rychlé zavedení Tatry 128 do výzbroje mělo zajistit čas pro konstrukci a definitivní podobu nového vojenského třítunového vozidla. Zkoušky prototypu byly provedeny v květnu roku 1951 ve VVP Libavá. Jako srovnávací vozidla byly vybrány automobily Studebacker a Ford Canada. Bylo konstatováno, že vozidlo Tatra 128 pro svoji velkou hmotnost (6 515 kg) jako terénní vozidlo naprosto nevyhovuje.
Na základě zkoušek navrhl náčelník HATS (Hlavní automobilní a traktorová správa) výrobu nové série nákladního automobilu Tatra 128 zastavit. Vzhledem k rozpracování sériové výroby byla vozidla armádou převzata a zařazena na místa, kde se dalo využít jejich výhod ( např. velká tažná síla). Vozidla byla určena jako tahače děl, tahače letadel, pro stavbu speciálních nástaveb (cisterny, pojízdné dílny a spojovací vozidla), a tak výroba celkového počtu 4 062 vozidel pokračovala až do konce roku 1952.

Ve sbírkách vojenského technického muzea se nachází několik variant tohoto typu vozidla, které byly získány převodem od útvarů naší armády či výměnou se soukromými sběrateli.


Technické údaje

Motor: vzduchem chlazený vznětový vidlicový osmiválcový, Tatra 108
Zdvihový objem: 9 883 cm3
Výkon: 95,7 kW (130 k) při 2000 ot/min
Vrtání x zdvih: 110 x 130 mm
Převodovka: 5 + 1 a dvoustupňová přídavná
Rozměry: 6 475x 2 270x 2 850 mm (valník)
Rozchod vpředu/vzadu: 1 800/1 800 mm
Rozvor náprav: 3 950 mm
Podvozek: s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami
Odpružení: listovými pery vpředu i vzadu půl eliptickými

Aktuálně



Jak Čechoslováci zachránili Podlapaču

Jak Čechoslováci zachránili Podlapaču

02. 04. 2025
Obyvatele chorvatské vesnice Podlapača během války v bývalé Jugoslávii chránili čeští a slovenští…
Poklady z depozitáře: Tabulky čistoty rasy posílaly lidi na smrt

Poklady z depozitáře: Tabulky čistoty rasy posílaly lidi na smrt

31. 03. 2025
Už šestý díl seriálu Poklady z depozitáře, který vychází pravidelně jednou za čtrnáct dní na…
V dílnách Armádního muzea Žižkov získávají praktické dovednosti studenti restaurátorství z “Hellichovky”

V dílnách Armádního muzea Žižkov získávají praktické dovednosti studenti restaurátorství z “Hellichovky”

28. 03. 2025
Vojenský historický ústav Praha spolupracuje řadu let s Vyšší odbornou školou grafickou…
Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

27. 03. 2025
Historie a vojenství číslo 1/2025 pojednává o zajímavých a méně známých kapitolách…
Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

26. 03. 2025
Na dva druhy umění, které vznikalo pod rukama vojáků za 1. světové…