Suchoj Su-22 M-4 - stíhací bombardér

Již nevyhovující výkony letounu Su-7 vedly počátkem 60. let k úvahám o jeho modernizaci. Upravený letoun s měnitelnou geometrií křídla nesl označení Su-7 IG a první vzlet uskutečnil 2. srpna 1966. Zlepšily se vlastnosti letounu při startu a přistání, dolet a nosnost se zvětšily a stroj byl obratnější.

Na základě prototypu byly vyráběny od roku 1970 sériové letouny s označením Su-17. Exportní modifikace nesly označení Su-20 a Su-22.

Postupným vývojem došla řada letounů Su-17/20/22 až k jednomístné verzi Su-17M-4 respektive Su-22M-4 s vylepšenou avionikou a možností nést podstatně rozšířené spektrum podvěsné výzbroje. Letouny se vyráběly až do roku 1984 a celková produkce činila více než 3 000 strojů všech verzí.

Do ČSSR se první Su-22M-4 a Su-22UM-3 dostaly v březnu 1984. Během své služby byly zařazeny ke 47. průzkumnému pluku, 6. stíhacímu bombardovacímu pluku, 20. stíhacímu bombardovacímu pluku a 32. základně taktického letectva. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2002.

Su-22 M-4, Fitter K, (4006), výrobní č. 40306
Letoun byl převzat ve výrobním závodě 27. června 1989 a od srpna byl zařazen do výzbroje 20. stíhacímu bombardovacímu pluku v Náměšti nad Oslavou. V letech 1994 a 1995 navštívil letoun při příležitosti leteckých dnů IAT Velkou Británii. Celkem stroj nalétal 595 hodin a 56 minut. Po svém vyřazení byl uložen u 32. letecké opravárenské základny v Přerově a dne 25. dubna 2003 přepraven do Leteckého muzea.

Letecké muzeum VHÚ má ve svých sbírkách ještě jeden Su-22M-4 (3402) výrobního č. 34102, který je vystaven v Technickém muzeu v Brně.


Suchoj Su-22 M-4, (Fitter K) - stíhací bombardér, SSSR/1966
motor: AI-21F-3S o tahu 78 / 112,5 kN
rozpětí 10,02 – 13,60 m
délka 19,26 m
hmotnost prázdného letounu 10 670 kg
vzletová hmotnost 15 230 kg
maximální rychlost (H=11 000 m) M=1,7
dostup 12 000 m
dolet 2 550 km

Aktuálně



Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…