Suchoj Su-22 M-4 - stíhací bombardér

Již nevyhovující výkony letounu Su-7 vedly počátkem 60. let k úvahám o jeho modernizaci. Upravený letoun s měnitelnou geometrií křídla nesl označení Su-7 IG a první vzlet uskutečnil 2. srpna 1966. Zlepšily se vlastnosti letounu při startu a přistání, dolet a nosnost se zvětšily a stroj byl obratnější.

Na základě prototypu byly vyráběny od roku 1970 sériové letouny s označením Su-17. Exportní modifikace nesly označení Su-20 a Su-22.

Postupným vývojem došla řada letounů Su-17/20/22 až k jednomístné verzi Su-17M-4 respektive Su-22M-4 s vylepšenou avionikou a možností nést podstatně rozšířené spektrum podvěsné výzbroje. Letouny se vyráběly až do roku 1984 a celková produkce činila více než 3 000 strojů všech verzí.

Do ČSSR se první Su-22M-4 a Su-22UM-3 dostaly v březnu 1984. Během své služby byly zařazeny ke 47. průzkumnému pluku, 6. stíhacímu bombardovacímu pluku, 20. stíhacímu bombardovacímu pluku a 32. základně taktického letectva. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2002.

Su-22 M-4, Fitter K, (4006), výrobní č. 40306
Letoun byl převzat ve výrobním závodě 27. června 1989 a od srpna byl zařazen do výzbroje 20. stíhacímu bombardovacímu pluku v Náměšti nad Oslavou. V letech 1994 a 1995 navštívil letoun při příležitosti leteckých dnů IAT Velkou Británii. Celkem stroj nalétal 595 hodin a 56 minut. Po svém vyřazení byl uložen u 32. letecké opravárenské základny v Přerově a dne 25. dubna 2003 přepraven do Leteckého muzea.

Letecké muzeum VHÚ má ve svých sbírkách ještě jeden Su-22M-4 (3402) výrobního č. 34102, který je vystaven v Technickém muzeu v Brně.


Suchoj Su-22 M-4, (Fitter K) - stíhací bombardér, SSSR/1966
motor: AI-21F-3S o tahu 78 / 112,5 kN
rozpětí 10,02 – 13,60 m
délka 19,26 m
hmotnost prázdného letounu 10 670 kg
vzletová hmotnost 15 230 kg
maximální rychlost (H=11 000 m) M=1,7
dostup 12 000 m
dolet 2 550 km

Aktuálně



Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

13. 10. 2025
Mezinárodní tým historiků vyzývá veřejnost: Pomozte navrátit identitu vojákům zemřelým v zajetí,…
Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…