Suchoj Su-7 BM

Suchoj Su-7 BM

Prototyp nadzvukového stíhacího letounu, který byl přímým předchůdcem Su-7, vznikal v letech 1953–1955. První let vykonal zkušební pilot A. G. Kočetkov dne 7. října 1955 a poté byl stroj předán ke státním zkouškám. Po jejich ukončení začala koncem roku 1957 sériová výroba pod označením Su-7. Na základě změněných požadavků letectva SSSR vznikla v březnu 1956 stíhací-bombardovací verze letounu označovaná Su-7 B, která mohla nosit kromě pum také protizemní neřízené rakety S-5, S-3 K a S-24. V lednu 1961 byla zahájena výroba modernizované verze Su-7 BM s novým zaměřovačem a širší paletou výzbroje. Sériová výroba „sedmiček“ skončila v roce 1971.

Dohoda o dodávce letounů Su-7 do Československa byla uzavřena ve druhé polovině roku 1963 a v dubnu 1964 přilétly první stroje Su-7 BM. V roce 1966 pak pokračovaly dodávky verzí Su-7 BKL a v březnu 1967 následovaly cvičné Su-7 U. V průběhu let 1964–1968 dostalo Československo na 102 kusů Su-7 všech verzí. Letouny sloužily u 20. stíhacího-bombardovacího leteckého pluku v Náměšti nad Oslavou, 28. sbolp v Čáslavi a krátce také u 3. letky 30. bitevního leteckého pluku v Hradci Králové. V říjnu 1989 pak došlo k jejich vyřazení z výzbroje československého letectva.

Letoun Su-7 BM trupového čísla 5616 byl zalétán u výrobce v březnu 1965 a v červenci téhož roku předán 20. sbolp v Náměšti nad Oslavou. Jako první čs. pilot je v jeho záznamníku uveden kapitán Jan Daněk dne 1. července 1965. Později stroj létal i u 28. sbolp v Čáslavi a VÚ 3888 Přerov. Převážnou část svého leteckého života však strávil u VÚ 8010 Náměšť nad Oslavou. Poslední let s ním vykonal major František Kružík, který jej po přeletu do Kbel dne 30. května 1987 slavnostně předal zástupcům Leteckého muzea VHÚ na Dni vojenského muzea VHÚ. Jeho celkový nálet činil 1 380,5 hodiny při 2 019 startech. Následně se stroj v původním stavu stal jedním z nejvýraznějších exponátů v hlavní hale Leteckého muzea VHÚ.

  • Motor AL-7F-1-150 o tahu 66 / 98 kN
  • Rozpětí 9,309 m
  • Délka 18,46 m
  • Výška 4,86 m
  • Hmotnost prázdného letounu 8 369 kg
  • Maximální vzletová hmotnost 13 830 kg
  • Maximální rychlost ve výšce 12 km 2 120 km/h
  • Přistávací rychlost 300 km/h
  • Dostup 18 200 m
  • Dolet 490 – 1 410 km
  • Výzbroj 2 x kanon NR-30 ráže 30 mm,
  • kombinace pum a neřízených raket do celkové hmotnosti 2 000 kg

Aktuálně



Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

15. 03. 2025
Seriál kanálu PRIMA CNN s názvem PRIMA HISTORIE, který vzniká v úzké spolupráci…
"Noty" k hitlerovské okupaci naší vlasti v březnu 1939 byly rozdány již den předtím. Podívejte se na minutovník cesty do nacistického pekla

"Noty" k hitlerovské okupaci naší vlasti v březnu 1939 byly rozdány již den předtím. Podívejte se na minutovník cesty do nacistického pekla

14. 03. 2025
Středa 15. března 1939 vstoupila do našich dějin jako počátek jednoho z nejčernějších…
Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

14. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

13. 03. 2025
Vernisáž výstavy „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ proběhla před budovou…
Podívejte se na techniku, která byla nasazena v ostravské operaci

Podívejte se na techniku, která byla nasazena v ostravské operaci

12. 03. 2025
Další díl seriálu Novinky.cz 1945 - Rok osvobození se věnuje ostravské operaci.…