Tanky Renault FT francouzského původu ve službách čs. armády

Tanky Renault FT francouzského původu ve službách čs. armády

Dvojice snímků, pořízených roku 1930, zachycuje tanky Renault FT francouzského původu ve službách čs. armády. Na prvním snímku je zachyceno větrání tanků na manévrech. Druhý snímek zachycuje tank při překonávání překážek.

 

Výroba tohoto velice rozšířeného francouzského tanku, známého také jako FT-17, byla zahájena roku 1917. Tank vážil zhruba 6,5–6,7 tuny. Jeho pancéřování bylo silné 6 až 22 mm. Motor Renault o výkonu 35 koní umožňoval jet v terénu maximální rychlostí 8 km/h. Zvláštnost představovala zaoblená „ostruha“, která zabraňovala převrácení tanku při zdolávání strmých překážek. I s ní činila délka tanku 5 m, šířka 1,74 m a výška 2,14 m.

Tank FT-17 měl již otočnou kulatou nebo osmibokou věž. Výzbroj představoval původně kulomet Hotchkiss ráže 8 mm, od roku 1918 byl u velké části nově vyrobených tanků nahrazen kanónem ráže 37 mm. Existovala také spojovací verze bez výzbroje, ale s rádiem ve zvětšené nástavbě. Osádku tvořili dva muži, u spojovací verze tři. K prvnímu bojovému nasazení tanku FT-17 došlo koncem května 1918 na Marně.

Ve Francii bylo za první světové války vyrobeno celkem 3 177 kusů tanku FT-17. Jeho drobnými úpravami vznikl i americký typ M1917, vyrobený v počtu 950 kusů. FT-17 byl po první světové válce exportován do celé řady států, několik desítek exemplářů bylo vyrobeno v Polsku, bolševici vyráběli svoji vlastní verzi pod názvem „Russkij Reno“. Tank FT-17 výrazně ovlivnil vývoj tanků v celé řadě států. Značné množství tanků FT-17 se nacházelo ve výzbroji francouzské armády ještě na počátku druhé světové války.

Československá armáda zakoupila roku 1920 ve Francii celkem 7 těchto tanků (čtyři kanónové, jeden spojovací a dva s kulomety, později přezbrojené na kulomet Schwarzlose), které používala pod názvem „Lehký tank Renault FT“. Jeden z nich byl rozebrán na náhradní díly již roku 1933, do roku 1938 zůstaly ve výzbroji čs. armády pouze tři stroje. Německá armáda o ně nejevila zájem, přečkaly druhou světovou válku a po jejím skončení byly sešrotovány.

 

Aktuálně



Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…