Tanky Renault FT francouzského původu ve službách čs. armády

Tanky Renault FT francouzského původu ve službách čs. armády

Dvojice snímků, pořízených roku 1930, zachycuje tanky Renault FT francouzského původu ve službách čs. armády. Na prvním snímku je zachyceno větrání tanků na manévrech. Druhý snímek zachycuje tank při překonávání překážek.

 

Výroba tohoto velice rozšířeného francouzského tanku, známého také jako FT-17, byla zahájena roku 1917. Tank vážil zhruba 6,5–6,7 tuny. Jeho pancéřování bylo silné 6 až 22 mm. Motor Renault o výkonu 35 koní umožňoval jet v terénu maximální rychlostí 8 km/h. Zvláštnost představovala zaoblená „ostruha“, která zabraňovala převrácení tanku při zdolávání strmých překážek. I s ní činila délka tanku 5 m, šířka 1,74 m a výška 2,14 m.

Tank FT-17 měl již otočnou kulatou nebo osmibokou věž. Výzbroj představoval původně kulomet Hotchkiss ráže 8 mm, od roku 1918 byl u velké části nově vyrobených tanků nahrazen kanónem ráže 37 mm. Existovala také spojovací verze bez výzbroje, ale s rádiem ve zvětšené nástavbě. Osádku tvořili dva muži, u spojovací verze tři. K prvnímu bojovému nasazení tanku FT-17 došlo koncem května 1918 na Marně.

Ve Francii bylo za první světové války vyrobeno celkem 3 177 kusů tanku FT-17. Jeho drobnými úpravami vznikl i americký typ M1917, vyrobený v počtu 950 kusů. FT-17 byl po první světové válce exportován do celé řady států, několik desítek exemplářů bylo vyrobeno v Polsku, bolševici vyráběli svoji vlastní verzi pod názvem „Russkij Reno“. Tank FT-17 výrazně ovlivnil vývoj tanků v celé řadě států. Značné množství tanků FT-17 se nacházelo ve výzbroji francouzské armády ještě na počátku druhé světové války.

Československá armáda zakoupila roku 1920 ve Francii celkem 7 těchto tanků (čtyři kanónové, jeden spojovací a dva s kulomety, později přezbrojené na kulomet Schwarzlose), které používala pod názvem „Lehký tank Renault FT“. Jeden z nich byl rozebrán na náhradní díly již roku 1933, do roku 1938 zůstaly ve výzbroji čs. armády pouze tři stroje. Německá armáda o ně nejevila zájem, přečkaly druhou světovou válku a po jejím skončení byly sešrotovány.

 

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…