Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

V roce 1925, na základě požadavku armády Československé republiky, zahájily v továrně Tatra Kopřivnice vývoj třínápravového podvozku s využitím komponentů modelu Tatra 12. Vozidlo mělo obě zadní nápravy poháněné, což umožňovalo jeho snadný pohyb v terénu. O rok později vyrobila továrna tři kusy vozidel pod označením Tatra 26. Podvozek byl řešen podle v té době nové tatrovácké koncepce: vzduchem chlazený motor, páteřový rám s výkyvnými polonápravami a čelními diferenciály. Použitý vzduchem chlazený dvouválcový motor z vozu Tatra 12 měl výkon jen 8,8 kW.

Armáda jeden z těchto vozů zakoupila a od 4. prosince 1926 do 15. března 1927 podrobila náročným zkouškám. Jakmile začala firma Tatra vyrábět čtyřválcový vzduchem chlazený motor o výkonu 17,7 kW pro osobní automobil Tatra 30, bylo rozhodnuto o jeho zabudování do třínápravových podvozků zkoušených armádou. Touto kombinací vznikl mimořádný vůz s neuvěřitelnou průchodností v terénu. Automobil obdržel označení Tatra 26/30. Do čtyř kusů vozidel továrna zamontovala silnější motor T 52 a označila toto provedení jako Tatra 26/52.

Firma Tatra – Ringhoffer, akciová společnost, Kopřivnice vyrobila v letech 1926 až 1933 163 kusů vozů všech tří verzí, v provedení otevřený vůz, break, valník, sanitní, hasičský, velitelský a autobus. Pro armádu kromě těchto provedení byl na podvozku T 26/30 postaven prototyp obrněného automobilu OA vz. 30.

Zásahový hasičský vůz ze sbírky automobilů ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech

byl postaven na podvozku vozidla Tatra 26/30 z roku 1931. Ve vozidle nahradily v roce 1936 stávající motor typem T 52. Karoserii a hasičskou nástavbu vyrobila brněnská firma Hrčka a Neugebauer. Automobil se vyznačuje modernější kapotou používanou na osobních vozidlech Tatra od roku 1935.

V roce 1999 prošlo vozidlo celkovou renovací v dílnách Vojenského technického muzea v Lešanech.

 

Technická data Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz

Výrobce: -podvozek: Tatra – Ringhoffer, akciová společnost, Kopřivnice

-nástavba: Hrčka a Neugebauer, Brno

rok výroby: -podvozek: 1931

-nástavba: 1936

číslo motoru: 81139

číslo podvozku: 19437

Motor: plochý čtyřdobý vzduchem chlazený zážehový čtyřválec OHV (boxer)

Výkon: 22 kW (30 k)

Obsah: 1910 cm

Hmotnost: -pohotovostní: 1 730 kg

-užitečná: 1 500 kg

max. rychlost: 65 km/h

spotřeba paliva: 18 l/ 100 km

 

Aktuálně



Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

09. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

08. 05. 2025
Vojenský historický ústav zveřejnil další digitální edici historického pramene s informacemi o…
Česká republika si připomíná 80 let od konce války: Respekt a úctu si zaslouží všichni padlí, řekl prezident

Česká republika si připomíná 80 let od konce války: Respekt a úctu si zaslouží všichni padlí, řekl prezident

08. 05. 2025
Nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem republiky Petrem Pavlem dnes u…
Technika ze sbírek VHÚ je k vidění i na Vítězném náměstí

Technika ze sbírek VHÚ je k vidění i na Vítězném náměstí

06. 05. 2025
V úterý 6. května odpoledne byla oficiálně zahájena výstava Nezapomeňme 80 na…
Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

06. 05. 2025
Při příležitosti 80. výročí Pražského povstání a blížícího se výročí konce druhé…