Armáda jeden z těchto vozů zakoupila a od 4. prosince 1926 do 15. března 1927 podrobila náročným zkouškám. Jakmile začala firma Tatra vyrábět čtyřválcový vzduchem chlazený motor o výkonu 17,7 kW pro osobní automobil Tatra 30, bylo rozhodnuto o jeho zabudování do třínápravových podvozků zkoušených armádou. Touto kombinací vznikl mimořádný vůz s neuvěřitelnou průchodností v terénu. Automobil obdržel označení Tatra 26/30. Do čtyř kusů vozidel továrna zamontovala silnější motor T 52 a označila toto provedení jako Tatra 26/52.
Firma Tatra – Ringhoffer, akciová společnost, Kopřivnice vyrobila v letech 1926 až 1933 163 kusů vozů všech tří verzí, v provedení otevřený vůz, break, valník, sanitní, hasičský, velitelský a autobus. Pro armádu kromě těchto provedení byl na podvozku T 26/30 postaven prototyp obrněného automobilu OA vz. 30.
Zásahový hasičský vůz ze sbírky automobilů ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech
byl postaven na podvozku vozidla Tatra 26/30 z roku 1931. Ve vozidle nahradily v roce 1936 stávající motor typem T 52. Karoserii a hasičskou nástavbu vyrobila brněnská firma Hrčka a Neugebauer. Automobil se vyznačuje modernější kapotou používanou na osobních vozidlech Tatra od roku 1935.
V roce 1999 prošlo vozidlo celkovou renovací v dílnách Vojenského technického muzea v Lešanech.
Technická data Tatra 26/52 zásahový hasičský vůz
Výrobce: -podvozek: Tatra – Ringhoffer, akciová společnost, Kopřivnice
-nástavba: Hrčka a Neugebauer, Brno
rok výroby: -podvozek: 1931
-nástavba: 1936
číslo motoru: 81139
číslo podvozku: 19437
Motor: plochý čtyřdobý vzduchem chlazený zážehový čtyřválec OHV (boxer)
Výkon: 22 kW (30 k)
Obsah: 1910 cm
Hmotnost: -pohotovostní: 1 730 kg
-užitečná: 1 500 kg
max. rychlost: 65 km/h
spotřeba paliva: 18 l/ 100 km