Terénní zdravotnický automobil Tatra 805

Terénní zdravotnický automobil Tatra 805

Pro potřeby přepravy raněných v rámci čs. armády se v poválečných letech rozhodlo MNO vyvinout zdravotní vozidlo na podvozku zavedeného lehkého nákladního automobilu Tatra 805.
Požadavek na vývoj zdravotnické skříňové karoserie podalo MNO/HZS 30. června 1951 Řešením úkolu byl pověřen národní podnik Karosa ve Vysokém Mýtě. Požadováno bylo jednoduché a pohodlné uložení nemocných a raněných na čtyřech zdravotních nosítkách, nenáročnost na výrobu a obsluhu. Pro zjednodušení výroby a unifikaci mělo být použito co nejvíce shodných dílů z vojenských i civilních, již vyráběných, karoserií. S vývojem se započalo v červenci 1951. Vlastní prototyp byl předán ke kontrolním zkouškám prováděným VTÚ dne 11. srpna 1952. Kontrolní a vojskové zkoušky byly provedeny a úspěšně zakončeny v říjnu 1952 Závady většího rázu se na prototypu nevyskytly, prototyp tak vyhověl takticko technickým požadavkům a v závěru zkoušek byl komisí navržen k zavedení do výzbroje armády, což se stalo v roce 1953 pod názvem „Automobil zdravotnický terénní 1,5 t “.

Vozidlo bylo do sbírek Vojenského historického ústavu získáno v roce 2000 nákupem od soukromého sběratele.


Charakteristika vozidla

Terénní zdravotnický automobil Tatra 805 byl rychlý dopravní prostředek, který sloužil k přepravě nemocných a zraněných po cestách všeho druhu i v terénu. Karoserie byla kombinace dřevěné a kovové konstrukce se všemi hlavními částmi vyztuženými tak, že samotná skříň tvořila nosný celek. Kromě výstroje, 3 mužů posádky (řidič, velitel vozidla-zdravotník, zdravotník) a pohonných hmot, včetně záložních, mělo vozidlo nosnost ještě asi 1000 kg.

Takticko-technická data

Hmotnost vozidla:
- karoserie: 1 200 kg
- pohotovostní hmotnost vozidla: 3 450 kg
- max. celková hmotnost s nákladem: 4 450 kg
Vnitřní rozměry skříňové karoserie:
- délka ke schráně: 2 790 mm
- délka nad schránou: 3 130 mm
- šířka: 1 880 mm
- výška: 1 700 mm
- výška podlahy při zatížení: 900 mm
Rychlost dopravy: 10 až 30 km/h
Denní výkon: 130 km
Pohon: 4 x 4
Motor:
- typ: Tatra 603 A
- počet válců: 8
- palivo: benzín
- výkon: 53,3 kW (75 k) při 4 200 ot/min
- chlazení: vzduchové
Spojka: suchá, jednokotoučová
Převodovka: mechanická, 4 + 1
Přídavná převodovka: mechanická, dvoustupňová
Nápravy: výkyvné, nezávislé
Pérování: vpředu i vzadu zkrutné tyče
Řízení: šnek s kladkou
Brzdová soustava: kapalinová, jednookruhová
Pneumatiky: 10,50 – 16
Elektrická soustava: 12 V

Aktuálně



Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

Letecké muzeum Kbely otevřelo brány k 57. návštěvnické sezoně, přišly stovky lidí

26. 04. 2025
Krásné slunečné počasí a modré nebe, které naznačovalo, že budou provedeny avizované…
Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…