Terénní zdravotnický automobil Tatra 805

Terénní zdravotnický automobil Tatra 805

Pro potřeby přepravy raněných v rámci čs. armády se v poválečných letech rozhodlo MNO vyvinout zdravotní vozidlo na podvozku zavedeného lehkého nákladního automobilu Tatra 805.
Požadavek na vývoj zdravotnické skříňové karoserie podalo MNO/HZS 30. června 1951 Řešením úkolu byl pověřen národní podnik Karosa ve Vysokém Mýtě. Požadováno bylo jednoduché a pohodlné uložení nemocných a raněných na čtyřech zdravotních nosítkách, nenáročnost na výrobu a obsluhu. Pro zjednodušení výroby a unifikaci mělo být použito co nejvíce shodných dílů z vojenských i civilních, již vyráběných, karoserií. S vývojem se započalo v červenci 1951. Vlastní prototyp byl předán ke kontrolním zkouškám prováděným VTÚ dne 11. srpna 1952. Kontrolní a vojskové zkoušky byly provedeny a úspěšně zakončeny v říjnu 1952 Závady většího rázu se na prototypu nevyskytly, prototyp tak vyhověl takticko technickým požadavkům a v závěru zkoušek byl komisí navržen k zavedení do výzbroje armády, což se stalo v roce 1953 pod názvem „Automobil zdravotnický terénní 1,5 t “.

Vozidlo bylo do sbírek Vojenského historického ústavu získáno v roce 2000 nákupem od soukromého sběratele.


Charakteristika vozidla

Terénní zdravotnický automobil Tatra 805 byl rychlý dopravní prostředek, který sloužil k přepravě nemocných a zraněných po cestách všeho druhu i v terénu. Karoserie byla kombinace dřevěné a kovové konstrukce se všemi hlavními částmi vyztuženými tak, že samotná skříň tvořila nosný celek. Kromě výstroje, 3 mužů posádky (řidič, velitel vozidla-zdravotník, zdravotník) a pohonných hmot, včetně záložních, mělo vozidlo nosnost ještě asi 1000 kg.

Takticko-technická data

Hmotnost vozidla:
- karoserie: 1 200 kg
- pohotovostní hmotnost vozidla: 3 450 kg
- max. celková hmotnost s nákladem: 4 450 kg
Vnitřní rozměry skříňové karoserie:
- délka ke schráně: 2 790 mm
- délka nad schránou: 3 130 mm
- šířka: 1 880 mm
- výška: 1 700 mm
- výška podlahy při zatížení: 900 mm
Rychlost dopravy: 10 až 30 km/h
Denní výkon: 130 km
Pohon: 4 x 4
Motor:
- typ: Tatra 603 A
- počet válců: 8
- palivo: benzín
- výkon: 53,3 kW (75 k) při 4 200 ot/min
- chlazení: vzduchové
Spojka: suchá, jednokotoučová
Převodovka: mechanická, 4 + 1
Přídavná převodovka: mechanická, dvoustupňová
Nápravy: výkyvné, nezávislé
Pérování: vpředu i vzadu zkrutné tyče
Řízení: šnek s kladkou
Brzdová soustava: kapalinová, jednookruhová
Pneumatiky: 10,50 – 16
Elektrická soustava: 12 V

Aktuálně



Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

13. 10. 2025
Mezinárodní tým historiků vyzývá veřejnost: Pomozte navrátit identitu vojákům zemřelým v zajetí,…
Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…