Terénní zdravotnický automobil Tatra 805

Terénní zdravotnický automobil Tatra 805

Pro potřeby přepravy raněných v rámci čs. armády se v poválečných letech rozhodlo MNO vyvinout zdravotní vozidlo na podvozku zavedeného lehkého nákladního automobilu Tatra 805.
Požadavek na vývoj zdravotnické skříňové karoserie podalo MNO/HZS 30. června 1951 Řešením úkolu byl pověřen národní podnik Karosa ve Vysokém Mýtě. Požadováno bylo jednoduché a pohodlné uložení nemocných a raněných na čtyřech zdravotních nosítkách, nenáročnost na výrobu a obsluhu. Pro zjednodušení výroby a unifikaci mělo být použito co nejvíce shodných dílů z vojenských i civilních, již vyráběných, karoserií. S vývojem se započalo v červenci 1951. Vlastní prototyp byl předán ke kontrolním zkouškám prováděným VTÚ dne 11. srpna 1952. Kontrolní a vojskové zkoušky byly provedeny a úspěšně zakončeny v říjnu 1952 Závady většího rázu se na prototypu nevyskytly, prototyp tak vyhověl takticko technickým požadavkům a v závěru zkoušek byl komisí navržen k zavedení do výzbroje armády, což se stalo v roce 1953 pod názvem „Automobil zdravotnický terénní 1,5 t “.

Vozidlo bylo do sbírek Vojenského historického ústavu získáno v roce 2000 nákupem od soukromého sběratele.


Charakteristika vozidla

Terénní zdravotnický automobil Tatra 805 byl rychlý dopravní prostředek, který sloužil k přepravě nemocných a zraněných po cestách všeho druhu i v terénu. Karoserie byla kombinace dřevěné a kovové konstrukce se všemi hlavními částmi vyztuženými tak, že samotná skříň tvořila nosný celek. Kromě výstroje, 3 mužů posádky (řidič, velitel vozidla-zdravotník, zdravotník) a pohonných hmot, včetně záložních, mělo vozidlo nosnost ještě asi 1000 kg.

Takticko-technická data

Hmotnost vozidla:
- karoserie: 1 200 kg
- pohotovostní hmotnost vozidla: 3 450 kg
- max. celková hmotnost s nákladem: 4 450 kg
Vnitřní rozměry skříňové karoserie:
- délka ke schráně: 2 790 mm
- délka nad schránou: 3 130 mm
- šířka: 1 880 mm
- výška: 1 700 mm
- výška podlahy při zatížení: 900 mm
Rychlost dopravy: 10 až 30 km/h
Denní výkon: 130 km
Pohon: 4 x 4
Motor:
- typ: Tatra 603 A
- počet válců: 8
- palivo: benzín
- výkon: 53,3 kW (75 k) při 4 200 ot/min
- chlazení: vzduchové
Spojka: suchá, jednokotoučová
Převodovka: mechanická, 4 + 1
Přídavná převodovka: mechanická, dvoustupňová
Nápravy: výkyvné, nezávislé
Pérování: vpředu i vzadu zkrutné tyče
Řízení: šnek s kladkou
Brzdová soustava: kapalinová, jednookruhová
Pneumatiky: 10,50 – 16
Elektrická soustava: 12 V

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…