Těžké samohybné dělo ISU-152

Těžké samohybné dělo ISU-152

Těžká samohybná houfnice ISU-152 vznikla jako logické pokračování vývoje samochodky SU-152, která byla postavena na podvozku těžkých tanků KV (Konstantin Vorošilov). Místo řady tanků KV vyvinul konstrukční kolektiv z čeljabinského Kirovova závodu novou rodinu tanků IS (Josef Stalin). Vyznačovala se jednodušší výrobou, zlepšenou pancéřovou ochranou, spolehlivějším motorem V-2 IS, planetovým směrovým ústrojím a novou hlavní převodovkou. Strojový spodek tanku byl převzat jako základ pro konstrukci samohybné kanónové houfnice. V přední části byla z rovných pancéřových plátů vytvořena nástavba, do které byla zastavěna kanónová houfnice ML-20S. Tato zbraň byla vedle kanónu D-25T (v tanku IS-2) a D-25S (v samochodce ISU 122) prakticky jediná, která dokázala na větší vzdálenost probíjet čelní pancíř německých tanků Panter, Tiger a samohybných děl Ferdinand. Proto pro ni vojáci používali přezdívku „Zvěroboj“ (lovec zvěře). Výroba probíhala v Kirovově závodu (Tankograd) ve městě Čeljabinsk a ke konci války také v Leningradském Kirovově závodu. Od roku 1944 do konce války bylo vyrobeno 4 075 samochodek ISU.
V roce 1950 bylo samohybné dělo ISU-152 pod označením SD-152 zavedeno do výzbroje
1. tankosamohybného pluku ve Strašicích v počtu 36 kusů. Pluk v roce 1956 zanikl, ale samohybná děla ve výzbroji zůstala. Nacházela se na skladových základnách a v letech 1966 až 1972 byla dokonce předurčena pro posílení brigády Pohraniční stráže, která byla v uvedené době zařazena do složení ČSLA.Houfnice byla do sbírek VHÚ získána v roce 1968 převodem od VÚ 7346 Stráž pod Ralskem.


Technická data

Hmotnost: 46 000 kg
Osádka: 5 mužů
Výzbroj:
kanónová houfnice
- typ: 152 mm vz. 1937/43 ML-20S
- ráže 152,4 mm
- délka: 33,5 ráže
- počet nábojů: 20 kusů
kulomet
- typ: DŠK vz. 1938
- ráže: 12,7 mm
- počet nábojů: 250 kusů
Tloušťka pancíře:
Korba
- příď: 60-90 mm
- záď: 60 mm
- boky: 90 mm
- dno a vrch: 20-30 mm
Bojový prostor
- příď: 75-90 mm
- záď: 60 mm
- boky: 90 mm
- strop: 22-30 mm
Max. rychlost:
- na silnici: 35-37 km/h
- v terénu: do 14 km/h
Dojezd:
- na silnici: 220 km
- v terénu: 80 km

Aktuálně



Editační maraton o československé historii ve Vojenském historickém ústavu Praha

Editační maraton o československé historii ve Vojenském historickém ústavu Praha

13. 11. 2024
Ve Vojenském historickém ústavu Praha se konala hlavní akce pátého ročníku soutěže…
Na pražském náměstí Míru se tradičně vzpomínalo na válečné veterány

Na pražském náměstí Míru se tradičně vzpomínalo na válečné veterány

12. 11. 2024
Na náměstí Míru v Praze se 11. 11. po roce opět sešli…
Přijďte na komentovanou prohlídku jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. od 10:30

Přijďte na komentovanou prohlídku jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. od 10:30

12. 11. 2024
Využijte státního svátku a zúčastněte se komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren, které…
Výročí 11. listopadu si připomínali už Čechoslováci u Dunkerque v roce 1944

Výročí 11. listopadu si připomínali už Čechoslováci u Dunkerque v roce 1944

10. 11. 2024
Výročí příměří a konce bojů 1. světové války si připomínali také českoslovenští…
Připomínáme si Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

Připomínáme si Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

09. 11. 2024
Na 11. listopad připadá každoročně významný svátek týkající se ozbrojených sil: Den…