Bitva u Pavie, k níž došlo 24. února 1525, nebyla sice posledním bojem v sérii konfliktů známých jako italské války (1495–1559), avšak nepochybně patřila svými důsledky k nejvýznamnějším bitvám těchto válek. Císařská armáda Karla V. zde porazila francouzské vojsko krále Františka I., který byl císařskými v bitvě zajat. Bitva se později stala inspirací pro řadu soudobých i mladších uměleckých děl. Jedním z nich jsou dodnes dochovaná tapiserie s výjevy z bitvy u Pavie, zhotovená v Bruselu podle náčrtů Bertranda van Orley v letech 1528–1530. Tapiserie v sérii obrazů ukazují jednotlivé fáze bitvy včetně různých osobností, které se boje účastnily. Později se pak některé z těchto osobností staly předmětem zájmu výrobců cínových figurek.
Příkladem takové inspirace je jedna z prezentovaných figurek – jezdec v plátové zbroji s černým baretem místo přilby a se zelenou svrchní suknicí přes zbroj, se vztyčeným mečem v pravici, sedící na hnědém koni s mírně nakloněnou hlavou. Stejná figura, třebaže v jiném barevném schématu, se nachází uprostřed 3. ze série tapiserií, která shodou okolností zachycuje zajetí francouzského krále. Druhá figurka jezdce naopak s historií bitvy u Pavie nesouvisí, neboť je i s černým koněm oděna do celoplátové zbroje z druhé poloviny 15. století s turnajovou, tzv. kolčí přilbou s červenobílým chocholem.
Soubor figurek byl do sbírky Vojenského historického ústavu získáván průběžnými nákupy v období 60. let minulého století.