Trosky letounu Republic F-84F Thunderstreak

Trosky letounu Republic F-84F Thunderstreak

Vzdušný prostor bývalého Československa byl v padesátých letech minulého století poměrně často narušován letouny a vrtulníky směřujícími ze západní části Evropy. Většinou šlo o neúmyslné narušení státní hranice, zapříčiněné ztrátou orientace posádky nebo vlivem nepříznivého počasí. Jeden takový případ se udál i dne 22. října 1959. Tehdy odstartovala dvojice letounů Republic F-84F Thunderstreak, patřících k německé Jagdbombergeschwader 34, z bavorského letiště Memmingerberg k rutinnímu cvičnému navigačnímu letu.

Ve velice nepříznivých meteorologických podmínkách se pak vlivem navigační chyby dostala do blízkosti státní hranice Československé republiky v domnění, že se blíží k mateřskému letišti. Po zahájení standardního přistávacího manévru, prováděného bez vizuálního kontaktu se zemí, překročila dvojice letounů naši státní hranici a oba stroje narazily téměř současně do úbočí vrchu Dyleň nedaleko Mariánských Lázní. Kupodivu se oba letci na poslední chvíli z již hořících strojů katapultovali a zachránili se nezraněni na padácích. Poté byli čs. státními orgány zajištěni a až do počátku prosince 1959 zadržováni a vyslýcháni.

Československá PVO o narušitelích věděla již před jejich překročením hranice. Byly proti nim vyslány přepadové proudové stíhací letouny MiG-19 P z Plzně-Líní a Mig-17 PF ze Žatce. Pro nepřízeň počasí ale naši stíhači se svými cíli nenavázali styk, a tak do celé události nezasáhli.

Trosky obou letounů F-84F zůstaly ležet z větší části na místě dopadu a postupně byly odváženy zájemci o leteckou historii. Tak se v dubnu 1996 dostala část těchto artefaktů i do sbírky VHÚ. Soukromníkem byly věnovány některé díly konstrukce, pancéřová deska za pilotem, ohnutý kulomet Browning M3, brzdicí štít a větší část proudového motoru Wright J65-W-3. Vše pocházelo patrně z letounu F-84F-40, S/N 51-9517, trupového označení DD-108, jak o tom svědčí zbytek nápisu na potahové krytce.

 

Motor: Wright J65-W-3 o tahu 32,2 kN

Rozpětí 10,25 m

Délka 13,23 m

Výška 4,39 m

Hmotnost prázdného letounu 5 200 kg

Maximální vzletová hmotnost 12 701 kg

Maximální rychlost 1 119 km/h

Dostup 14 000 m

Dolet 3 443 km

Výzbroj: 6 x kulomet Browning M3, ráže 12,7 mm a až 2 727 kg podvěšené výzbroje

Aktuálně



Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…
Liptaňský masakr 22. září 1938

Liptaňský masakr 22. září 1938

04. 10. 2025
Na konci srpna tohoto roku se do České republiky vrátily ostatky devíti…
Na Vítkově se sešli příslušníci 4. praporu UNPROFOR, dostali ocenění od ministryně obrany

Na Vítkově se sešli příslušníci 4. praporu UNPROFOR, dostali ocenění od ministryně obrany

03. 10. 2025
Na Vítkově v pátek 3. října nastoupili a byli oceněni bývalí příslušníci…
Historik VHÚ Praha Tomáš Jakl získal cenu Rudolfa Medka

Historik VHÚ Praha Tomáš Jakl získal cenu Rudolfa Medka

02. 10. 2025
Letošní cenu Rudolfa Medka obdržel historik Tomáš Jakl za výsledky své badatelské…