Ukazatel tlaku vzduchu v brzdném systému

Ukazatel tlaku vzduchu v brzdném systému

V průběhu letecké Bitvy o Británii prokázal v obranných bojích neocenitelné služby stíhací letoun Hawker Hurricane, na kterém létala v rámci RAF i řada našich pilotů. Jednou z malých připomínek tohoto stroje je ve sbírkách VHÚ i sdružený tlakoměr brzdného systému, který pilotovi udával funkci celé vzduchové instalace. Šlo o tříručičkový ukazatel, který nejenže indikoval celkový tlak vzduchu v potrubí, ale zároveň i upozorňoval na jeho dodávku do brzdícího levé nebo pravé části okruhu. Šlo o to, že pilot brzdil letoun centrální pákou na řídící páce, a to pomocí přepouštěcího ventilu. Pokud měl nožní řízení v neutrálu, blokoval obě kola, při vyšlápnutí do leva nebo doprava pak brzdil příslušné kolo. Protože to nebyl hlavní letový přístroj, měl jej Hawker Hurricane umístěn téměř na podlaze, mezi nohama letce.

Tento systém byl poměrně obvyklý ve třicátých letech dvacátého století pro pneumatické brzdné systémy letounů. Používali jej ve velkém Francouzi a potažmo i naše vojenské letectvo, většinou vybavené pneumatickými brzdami v licenci firmy Dunlop. Mimochodem menší letadla vyrobená v bývalém Sovětském svazu byla vybavena téměř identickou instalací. Náš ukazatel,vyrobený v roce 1944, měl válcovitý tvar s průměrem tělesa 77 mm. Vlastní krabice byla odlitá z černé umělé hmoty, vnitřek přístroje byl převážně kovový. Ručičky a ciferník zvýrazněné reflexní barvou s popisy udávaly jednotlivé tlaky v systému. Jak celkový, tak v levém a pravém okruhu. Zde je úsměvná připomínka, Britové stavěli hlavně lodě a podle toho také zněly popisy i na jiných přístrojích. Doslovný překlad „Starboard“ totiž znamená pravý bok lodi nebo pravobok. Nicméně takto značili Britové všechny letecké přístroje,  a to i v jejich leteckých příručkách. Náš exponát je ve velice dobrém stavu, má přírubu o rozměrech 77 x 77 mm, délku 72 mm a hmotnost 400 g.

V roce 2014 jej VHÚ získal koupí od soukromníka.

Aktuálně



Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…
V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

01. 07. 2025
První zahraniční operace československé armády, počátky navazování kontaktů s NATO nebo odzbrojovací…
Nástupem u Národního památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína  vojáci oslavili Den ozbrojených sil

Nástupem u Národního památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína vojáci oslavili Den ozbrojených sil

30. 06. 2025
Přesně před 107 lety čs. legionáři ve Francii přísahali věrnost vznikajícímu československému…
Výsadek v pavučinách smůly a zrady

Výsadek v pavučinách smůly a zrady

30. 06. 2025
O prvotním úspěchu noční výsadkové operace na okupovaném území rozhodovalo v letech 2.…