Podsbírka cínových figurek občas vydává i zajímavé a nečekané exponáty. Jedněmi z takových jsou odlité, ale zároveň nekolorované a nedokončené polotovary cínových figurek, které poodhalují výrobní postupy tohoto hračkářského odvětví.
Spíše než vytváření většího množství zcela jednoúčelových forem konkrétních figurek v konkrétní situaci se někteří zhotovitelé rozhodli vytvořit univerzálnější formy pro figurky, které jsou zakomponovatelné do většího množství situací. Docílit toho mohli nejen kreativní aplikací barev, ale i tím, že do odlévací formy vyryli každé figurce např. více paží, resp. více atributů. Nehodící se části pak odřezali a recyklovali k dalším odlitkům.
Vlevo figurka francouzského pěšáka z období napoleonských válek v dlouhé kabátě, s čákou na hlavě, ozdobenou dlouhým chocholem. Má celkem tři paže: zatímco levá je připažena, třímá v obou pravých buďto hůl nebo taktovku vojenské hudby (tzv. Schellenbaum). Zatímco v jedné poloze jí máchá ve vzduchu (vede hudbu, hrozí, případně na sebe vizuálně upozorňuje spolubojovníky), opírá ji ve druhé při chůzi o zem (např. při vojenském přesunu).
Ještě větší raritou je figurka staršího muže vpravo (taktéž ze souboru figurek k napoleonskému období) v civilním, pravděpodobně východoevropském oděvu, který má paží rovnou pět. Jeho aplikace je tak o to širší: může ruce držet nad hlavou v poloze vyjadřující zoufalství, zároveň se z něj však může stát muž rozkazující, upozorňující, učenec třímající knihu nebo dokonce posel předávající otevřený list.
Obě figurky byly nově odlity dle starších předloh na přelomu 80. a 90. let minulého století soukromým sběratelem a do VHÚ se dostaly darem.