Podsbírka cínových figurek, jež v současnosti prochází postupnou inventarizací, vydává místy neobvyklé exponáty, mezi nimi i odlité, ale zároveň nekolorované a nedokončené polotovary cínových figurek. Ty dobře ilustrují výrobní postupy tohoto hračkářského odvětví.
Namísto zcela jednoúčelových forem figurek v konkrétní situaci se někteří zhotovitelé rozhodli vytvořit univerzálnější formy pro figurky, které jsou zakomponovatelné do většího množství situací. Výsledkem byly figurky s více pažemi, resp. vícero atributy, přičemž nehodící se části se odřezávaly a recyklovaly k dalším odlitkům.
Popis:
Zobrazené figurky pocházejí ze souboru s tematickým zaměřením na napoleonské války přelomu 18. a 19. století. Vlevo je figurka hostinské nebo šenkýřky v suknici a klobouku. Podél těla jí z jedné strany visí torna, z druhé pak soudek s pípou. Má celkem tři paže: zatímco pravou přidržuje soudek, levou paži má buďto nataženou s nabízeným nápojem, nebo nápoj drží v pozdvižené pozici, aby se sama napila.
Dalším podobným polotovarem je figurka cestujícího kněze, sedícího na svém kufru. Je zahalen v kněžském úboru, pastýřský („kardinálský“) klobouk má zachycen kolem krku a shrnutý na záda. Levou rukou se opírá o koleno, zatímco pravá ruka je buďto ve stejné pozici, nebo je natažena ke gestikulaci.
Ještě větší raritou je figurka vpravo, představující stojícího kněze, který má paží rovnou pět. Jeho aplikace je tedy o to širší: může ruce držet v poloze žehnajícího (v jedné ze dvou pravých rukou je křížek), kázajícího nebo pouze rozprávějícího. V jedné z levých rukou je opět pastýřský („kardinálský“) klobouk.
Všechny tři figurky byly nově odlity dle starších předloh na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století soukromým sběratelem a do Vojenského historického ústavu Praha se dostaly jako protislužba za dříve učiněné zápůjčky exponátů.