Vírník K-70 Z

Vírník K-70 Z

V druhé polovině minulého století zachvátila civilizovaný svět vlna nadšení pro létání na strojích bez pohonu vlastního nosného rotoru, takzvaných vírnících. Jednalo se většinou o nevelké jednoduché letouny s volně rotujícími listy, které umožňovaly let bez větších nároků na stavební a provozní prostředky. Jedním z hlavních typů, který inspiroval mnoho stavitelů, byl vírník B 8 slavného amerického konstruktéra Igora Bensena.

V bývalém Československu se v šedesátých letech do stavby inovovaných Bensenů pustila řada nadšenců. Mezi nimi byl i pan Jan Kratochvíla z Kolína, který základní koncepci B 8 upravil podle svých možností a po delším vývoji postavil zdařilý motorizovaný vírník K-70. Jak číslovka v jeho názvu napovídá, vývoj byl ukončen v roce 1970. Šlo o jednomístný motorizovaný vírník s příďovým podvozkem, poháněný čs. motorem Walter Mikron III o výkonu 65 k (48 kW) v tlačném uspořádání.

Na bázi této konstrukce začal o něco později stavět svůj stroj i pan Jindřich Zimák z Kostelce nad Černými lesy. Jako letitý pracovník Leteckých opraven Kbely však usoudil, že výhodnější než původní převážně dřevěné listy budou v provozu listy celokovové. Také vlastní kostra vírníku a pohonná jednotka doznaly jistých změn, a proto přeznačil svůj stroj na K-70 Z (Zimák).

Stavba vírníku se protáhla hluboko do sedmdesátých let pro velké technologické potíže s kovovou konstrukcí a snahu pana J. Zimáka svoji činnost legalizovat i před státními úřady. Mimo jiné se tak dostal postupně i do hledáčku Státní bezpečnosti. Po nezdařeném úletu na vírníku KD-67 do zahraničí, o který se v roce 1978 pokusil pan Vojtěch Vala, byl pan Zimák úřady vyzván k zastavení prací a rozebrání svého stroje, aby nemohlo dojít k jeho zneužití.

K-70 Z byl poté uložen u svého majitele až do počátku roku 2023, kdy jej po důkladné prohlídce a celkové renovaci pan Zimák nabídl do sbírky VHÚ. Jeho dílo tak rozšířilo dnes již pozoruhodnou kolekci vírníků v podsbírce Letecký materiál Leteckého muzea VHÚ.

 

Technické údaje

  • Motor Continental A-65 o výkonu 65 k (48 kW) při 2 300 ot/min
  • Průměr nosného rotoru: 6 360 mm
  • Délka: 3 000 mm
  • Výška: 2 010 mm
  • Rozchod kol: 1 600 mm
  • Prázdná hmotnost: 150 kg

Aktuálně



Na Army Film Festivalu (22. – 24. 9.) můžete vidět také filmy ze sbírky VHÚ Praha

Na Army Film Festivalu (22. – 24. 9.) můžete vidět také filmy ze sbírky VHÚ Praha

18. 09. 2025
První ročník Army Film Festivalu se bude konat v kině Atlas a také…
Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

Seminář: 1915 – válkou vyděšeni 

17. 09. 2025
Válka, která vypukla v létě 1914 a měla „skončit do švestek“, nejenže „do…
Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

Pátrání po 450 rakousko-uherských vojácích z první světové války pohřbených v kryptě římského kostela Santa Maria dell´Anima

17. 09. 2025
Přednáška o pozoruhodném mezinárodním projektu věnovaném pátrání po původu a válečných osudech…
Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…