Vírník K-70 Z

Vírník K-70 Z

V druhé polovině minulého století zachvátila civilizovaný svět vlna nadšení pro létání na strojích bez pohonu vlastního nosného rotoru, takzvaných vírnících. Jednalo se většinou o nevelké jednoduché letouny s volně rotujícími listy, které umožňovaly let bez větších nároků na stavební a provozní prostředky. Jedním z hlavních typů, který inspiroval mnoho stavitelů, byl vírník B 8 slavného amerického konstruktéra Igora Bensena.

V bývalém Československu se v šedesátých letech do stavby inovovaných Bensenů pustila řada nadšenců. Mezi nimi byl i pan Jan Kratochvíla z Kolína, který základní koncepci B 8 upravil podle svých možností a po delším vývoji postavil zdařilý motorizovaný vírník K-70. Jak číslovka v jeho názvu napovídá, vývoj byl ukončen v roce 1970. Šlo o jednomístný motorizovaný vírník s příďovým podvozkem, poháněný čs. motorem Walter Mikron III o výkonu 65 k (48 kW) v tlačném uspořádání.

Na bázi této konstrukce začal o něco později stavět svůj stroj i pan Jindřich Zimák z Kostelce nad Černými lesy. Jako letitý pracovník Leteckých opraven Kbely však usoudil, že výhodnější než původní převážně dřevěné listy budou v provozu listy celokovové. Také vlastní kostra vírníku a pohonná jednotka doznaly jistých změn, a proto přeznačil svůj stroj na K-70 Z (Zimák).

Stavba vírníku se protáhla hluboko do sedmdesátých let pro velké technologické potíže s kovovou konstrukcí a snahu pana J. Zimáka svoji činnost legalizovat i před státními úřady. Mimo jiné se tak dostal postupně i do hledáčku Státní bezpečnosti. Po nezdařeném úletu na vírníku KD-67 do zahraničí, o který se v roce 1978 pokusil pan Vojtěch Vala, byl pan Zimák úřady vyzván k zastavení prací a rozebrání svého stroje, aby nemohlo dojít k jeho zneužití.

K-70 Z byl poté uložen u svého majitele až do počátku roku 2023, kdy jej po důkladné prohlídce a celkové renovaci pan Zimák nabídl do sbírky VHÚ. Jeho dílo tak rozšířilo dnes již pozoruhodnou kolekci vírníků v podsbírce Letecký materiál Leteckého muzea VHÚ.

 

Technické údaje

  • Motor Continental A-65 o výkonu 65 k (48 kW) při 2 300 ot/min
  • Průměr nosného rotoru: 6 360 mm
  • Délka: 3 000 mm
  • Výška: 2 010 mm
  • Rozchod kol: 1 600 mm
  • Prázdná hmotnost: 150 kg

Aktuálně



Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…
V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

01. 07. 2025
První zahraniční operace československé armády, počátky navazování kontaktů s NATO nebo odzbrojovací…