Volant řízení z letounu Junkers W 34

Volant řízení z letounu Junkers W 34

Dne 12. července 1932 došlo nedaleko Otrokovic k tragické havárii, při které uprostřed Velké hospodářské krize zahynul jeden z nejvýznamnějších podnikatelů té doby Tomáš Baťa. Spolu s ním v letounu Junkers F.13 zemřel i jeho šéfpilot Jindřich Brouček. Příčinnou neštěstí byla patrně špatná viditelnost zaviněná přízemní mlhou a také Baťova netrpělivost, se kterou si vynutil předčasný start. Ve sbírkách VHÚ se nalézá volant ručního řízení, velice podobný tomu, který pilot Brouček svíral v dlaních až do nárazu na zem.
Exponát, který je nyní prezentován ve výstavě "Letecká výroba na území Čech a Moravy v letech 1939 – 45", pochází z letounu Junkers W 34, který byl přímým následníkem typu F.13. V první polovině 2. světové války byly tyto stroje, které používala Luftwaffe hlavně pro výcvik posádek vícemotorových letounů, opravovány ve velkých počtech v letňanském Letově. Junkers W 34 byl německý celokovový jednomotorový dopravní dolnoplošník, používaný na střední tratě. Stroj byl současně vyráběn s řadovým motorem jako model W 33 a s hvězdicovým motorem jako W 34. Existovala i jeho plováková verze. Několik kusů W 34 používala německá Legie Condor ve Španělsku. Luftwaffe typ provozovala až do konce druhé světové války. Po jejím ukončení byly Junkersy W 34, které zůstaly na území Československa jako válečná kořist, přeznačeny na D-43 a dále využívány naším vojenským letectvem. Samotný volant o průměru 350 mm měl lakovanou rukojeť vyrobenou z dřevěných lamel, slepených k sobě a opracovaných přibližně do neuzavřeného kruhu. Paprsky volantu byly z hliníkové slitiny a nesly značku Junkers Flugzeug- und Motorenwerke A.G., Dessau-(hwu). K rukojeti byly přichyceny nýty a zalepeny.

Zajímavý exponát, dokladující způsob výroby u Junkersů, se do sbírek VHÚ dostal v roce 1986 nákupem od soukromníka.

Aktuálně



Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

Prosinec 1944 – oficiální vydání prvních poštovních známek osvobozeného Československa

20. 12. 2025
Dne 26. listopadu 1944 proběhl v režii sovětských tajných služeb v Mukačevu „I. sjezd…
Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

18. 12. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

15. 12. 2025
Pracovníci VHÚ Praha Miroslav Vyšata, Michal Louč a Leoš Krejča na podzim…
Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…