Vrtulník Mil Mi-2, výr. č. 5311147060

Vrtulník Mil Mi-2, výr. č. 5311147060

Dne 1. dubna 1987 zahájila v tehdejší Československé socialistické republice zkušební činnost Letecká záchranná služba, jejíž provoz zajišťovali pracovníci Letecké správy Federálního ministerstva vnitra. Služba tehdy používala vrtulníky Mil Mi-2, upravené pro tyto náročné úkoly. Tento typ vznikl v OKB Mil počátkem šedesátých let minulého století v rámci modernizace vrtulníků lehké a střední kategorie, kterou umožnily nové turbohřídelové pohonné jednotky.

Konstrukce Mi-2 vycházela z osvědčeného typu Mi-1. Vrtulník byl od počátku řešen jako víceúčelový pro dopravní, zemědělské a zdravotní úkoly. Koncem roku 1962 začala jednání mezi SSSR a PLR o možnostech licenční výroby Mi-2 v závodech WSK-Swidnik. První kus byl zalétán 26. srpna 1965 a do roku 1998, kdy byla výroba zastavena, vyrobili ve Swidniku přes 5 400 vrtulníků Mi-2 v různých verzích. Do Československa přišly první Mi-2 v roce 1972 k Leteckému oddílu ministerstva vnitra. Zde byly používány k nejrůznějším účelům od sledování dopravy, přes protipožární hlídky až po kontroly rozsáhlých porostů a pátrání po pohřešovaných. Základní verze Mi-2 s jednoduchým řízením pojala až osm cestujících nebo 700 kg nákladu. Mil (WSK) Mi-2, trupového čísla B-2047, byl vyroben v roce 1990. Po převzetí od výrobce byl upraven techniky pro převoz raněných při autonehodách a opatřen charakteristickým zelenožlutým zbarvením s nápisem Záchranná služba. Poté byl intenzivně využíván až do roku 1996, kdy byla služba tohoto typu u Policie ČR ukončena.

Za dobu své životnosti nalétal vrtulník 1 499 h. Do sbírek VHÚ jej převedla Letecká služba Policie ČR a následně dne 5. června 1996 přiletěl do Leteckého muzea ve Kbelích. V roce 2010 projevilo o stroj zájem Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru, aby jej mohlo vystavit ve svém muzeu ve Zbirohu. Od roku 2011 je tedy prezentován v Expozici požární ochrany HZS ČR jako doklad vývoje integrovaného záchranného systému.

 

Technické parametry:

Motor 2 x Izotov GTD-350 o výkonu 331 kW (450 k) každý

Průměr nosného rotoru 14,56 m

Délka 17,42 m

Výška 3,75 m

Hmotnost prázdného letounu 2 365 kg

Vzletová hmotnost 3 350 kg

Maximální rychlost 210 km/h

Dostup 4 000 m

Dolet 580 km

 

Aktuálně



„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…
Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

15. 04. 2025
Pohled na problematiku migrace Evropanů z vlastního kontinentu s důrazem na české vystěhovalectví do…
Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

15. 04. 2025
Brněnská fáze bratislavsko-brněnské operace v dubnu 1945 nebyla úplně jednoduchá. Sovětská vojska…
Navštivte výstavu o Pražském povstání u  cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

Navštivte výstavu o Pražském povstání u cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

11. 04. 2025
Za zeleným plotem zadního traktu Armádního muzea Žižkov, kolem nějž vede hodně…