Modernější sovětská letadla, používaná naším vojenským letectvem, byla z větší části vybavena zdařilými vystřelovacími sedadly K-36 DM, navrženými v OKB Zvezda. Sedadlo zajišťovalo pilotovi bezpečnou katapultáž již při nulové výšce letu a nulové dopředné rychlosti. To umožňoval silný raketový motor v dolní části sedačky, zažehnutý v okamžiku opouštění havarovaného letadla.
Celý proces katapultáže byl automatický, spouštěný pilotem při zatažení za středová madla nacházející se mezi jeho nohami, kdy došlo k odpálení iniciační pyropatrony. Během výstřelové sekvence byly letci staženy a fixovány nohy, omezen pohyb paží a podle rychlosti letu se před ním až do výše hrudníku vysouval speciální ochranný sloupek. Poté došlo k zažehnutí raketového motoru a současně k sepnutí celé řady mechanizmů, které stabilizovaly sedadlo a zajistily odpoutání pilota v bezpečné výšce, zároveň s otevřením záchranného padáku. S pilotem byla vymrštěna i nouzová záchranná dávka NAZ, která mu měla pomoci přežít po dopadu na zem.
Sedadlo K-36 DM, které bylo u nás montováno do letounů MiG-29, Su-22 získal VHÚ do sbírky darem od soukromníka v roce 2020. Mělo by jít o jednu z prvních vystřelovacích sedaček tohoto typu, přivezenou sovětskou stranou jako demonstrátor při výuce technické obsluhy. Krásně zachovalý exponát byl vystaven i s původním polohovacím stojanem v expozici Leteckého muzea VHÚ.
Sedadlo bylo tvořené převážně černou kovovou kostrou s bohatým koženkovým čalouněním, doplněné časovacími mechanizmy a vlastním výmetným systémem. Krycí plechy i řada automatů byly opatřeny vysvětlujícími a výstražnými popisy v azbuce. Jeho celková výška byla 1 230 mm, největší šířka 580 mm a celková délka 800 mm.