VZLÚ HC-2 Heli Baby

VZLÚ HC-2 Heli Baby

První československý vrtulník, později vyráběný i sériově, byl konstrukcí kolektivu Ing. Jaroslava Šlechty a vycházel ze zkušeností předešlého vývoje. Stavba prototypu HC-2 začala v prototypovém oddělení továrny Aero v roce 1951. Později přešla konstrukce a prototypové dílny do VZLÚ, kde vývoj pokračoval. První volné lety s ním provedli v Letňanech Jiří Bláha a kpt. Josef Němeček počátkem prosince 1954. Stroj později prodělal řadu změn a úprav, které se týkaly i podstatných částí jeho konstrukce.

Na programu vývoje se podíleli také zkušební piloti Ing. Rudolf Duchoň a Zdeněk Pondělíček. Ten provedl také v září 1958 spolu s mechanikem Jaroslavem Písaříčkem etapový přelet do Bruselu na Expo 58. Po jistou dobu nesl také státní poznávací značku OK-IVA.

Dne 27. června 1959 s ním Ing. R. Duchoň ustanovil světový rychlostní rekord na sto kilometrové bázi výkonem 120,182 kmh¯¹. Téhož dne pak Z. Pondělíček s dalším členem posádky pokořili rychlostí 114,248 kmh¯¹ dosud platný rekord v kategorii vrtulníků do hmotnosti 1 000 kg.

Na vrtulník byly v rámci výzkumu montovány různé aparatury pro sledování vlastností draku a ovzduší. Prototyp zůstal nadále ve stavu VZLÚ a nebyl konvertován pro motor M-110 H. Poslední let s pilotem Z. Pondělíčkem byl zaznamenán dne 9. srpna 1965. Stroj nalétal celkem 468 h při 2 678 startech. Mimoto naběhal mnoho hodin na zemi v rámci zkoušek a konzervací.

Do sbírky VHÚ byl z VZLÚ předán v létě roku 1967 a stal se tak jedním z prvních exponátů nově vznikající výstavy o historii našeho letectví. Od března roku 1991 prodělal revizi v Leteckých opravnách Trenčín, během níž získal původní prototypové označení.

 

Motor Praga DH o výkonu 82 k (60 kW), opatřeným ventilátorem pro nucené chlazení

Průměr nosného rotoru 8,80 m

Délka 10,46 m

Hmotnost prázdného vrtulníku 370 kg

Vzletová hmotnost 580 kg

Maximální rychlost 126 km/h

Dostup 3 000 m

Dolet 150 km

Aktuálně



Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…