Windsor Carrier Mk. II

Windsor Carrier Mk. II

Prapůvod tohoto transportéru můžeme najít již v roce 1927, kdy Ing. John Carden a Vivian Loyd představili svůj dvojmístný tančík Carden-Loyd Mk VI. Tančík posloužil k četným pokusům, z nichž vzešly dvě vývojové větve – jedna směřující k lehkým hlídkovým tankům (nepříliš úspěšným) a druhá k lehkým obrněným transportérům, později známým Bren Carrierům.
První kusy těchto transportérů byly zařazeny do výzbroje v roce 1935. V roce 1936 vznikly modely: Bren Carrier pro převoz lehkého kulometu Bren pro jednotky pěchoty, Scout Carrier pro průzkumné jednotky a Cavalery Carrier pro mechanizované jezdectvo. Byly dodány před vypuknutím 2. světové války a nasazeny ve Francii a v severní Africe. Pro maximální zjednodušení výroby a doplňování jednotek rezignovalo velení britské armády na takto detailní a specializované rozdělení. Armáda se rozhodla vybavit vojska jedním základním typem transportéru, který by se dal jednoduše adaptovat pro různé účely. Tento transportér, založený na modelu Bren Carrier, s překonstruovanou korbou, byl přijat do výzbroje v roce 1939 pod názvem Universal Carrier. Produkce těchto transportérů probíhala až do roku 1945. Ve Velké Británii bylo vyrobeno více jak 57 000 vozidel. Dalších 55 000 kusů vyrobily firmy v USA, Kanadě, Austrálii a Novém Zélandu.
Konstruktéři firmy Ford Motor Co. of Canada usilovali od roku 1943 o odstranění některých nedostatků, které byly charakteristické pro Universal Carriery. Výsledkem se stal kanadský Windsor Carrier, jehož prototyp byl zhotoven v roce 1943 a sériová výroba následně probíhala v letech 1944 až 1945. Dosáhla celkového počtu cca 5 000 kusů. Nejmarkantnější změna spočívala v přidání jednoho pojezdového kola na každé straně podvozku, v celkovém zesílení zadních podvozkových partií vozidla a v instalaci výkonnějšího motoru. Windsor Carrier se tak vyznačoval oproti původnímu typu větší stabilitou, odolností a v neposlední řadě i nosností.
Windsor Carrier byl užíván především u minometných jednotek a k tažení šestiliberních protitankových děl. Lešanský Windsor představuje speciální spojovací verzi, která byla vybavena rádiovou stanicí W.S. No19.

Do fondu těžké bojové a automobilní techniky bylo vozidlo získáno nákupem ve Velké Británii v roce 2007.


Technické údaje

Motor: zážehový, vidlicový osmiválec Ford
-obsah: 3 917 cm³
-výkon: 63 kW (95 k)
Převodovka: čtyřstupňová + Z
Přídavná převodovka: dvoustupňová
Rozměry: d x š x v = 4 369 x 2 108 x 2 032 mm
Hmotnost: 4 241 kg
Osádka: 6 osob

Aktuálně



Američané rozpoutali v bombardovaném Tokiu ohnivé peklo. O oběti se velení nestaralo

Američané rozpoutali v bombardovaném Tokiu ohnivé peklo. O oběti se velení nestaralo

10. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Přijďte v úterý 11. 3. na přednášku "Umění vysoké a zákopové" z cyklu o 1. světové válce

Přijďte v úterý 11. 3. na přednášku "Umění vysoké a zákopové" z cyklu o 1. světové válce

10. 03. 2025
V úterý 11. března můžete přijít na přednášku z cyklu 1. světová…
Z restaurátorských dílen: Dvě pistole, které letos obohatily podsbírku palných zbraní

Z restaurátorských dílen: Dvě pistole, které letos obohatily podsbírku palných zbraní

07. 03. 2025
Pokračujeme v publikování práce kolegů z restaurátorských dílen Vojenského historického ústavu Praha.…
Další z cyklu promítání v Armádním muzeu Žižkov: tentokrát o československých vojácích ve Velké Británii

Další z cyklu promítání v Armádním muzeu Žižkov: tentokrát o československých vojácích ve Velké Británii

06. 03. 2025
Další projekce z cyklu „Komentované filmy ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha“ se…
Česká kolaborantská ostuda. Výrostci z dobrovolnické roty slíbili věrnost Hitlerovi

Česká kolaborantská ostuda. Výrostci z dobrovolnické roty slíbili věrnost Hitlerovi

05. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…