Sovětský záchranný systém PS-M byl používán ve vystřelovacích sedadlech KM-1 a KM-1 M pro záchranu letce v rozsahu všech výšek letu a od rychlosti 130 km/h. Do jeho sestavy patřil samotný zádový záchranný padák s postrojem, výtažné a stabilizační padáčky, kyslíkový přístroj KP-27 M, automatické přístroje PPK a havarijní nouzová dávka NAZ-7. Celek systému byl nesen speciálními kovovými vložkami, které se před letem vkládaly do sedadla a na nichž vlastně pilot seděl a opíral se o ně. Hlavní padák měl plochu 54 m² a jeho hmotnost bez záchranného vybavení a ochranných schránek byla 19,32 kg.
Představovaný exponát, vyrobený ve 4. sérii, byl používán pro letouny řady MiG-23. Podle výrobního čísla byl určen pro stíhací - bombardovací letoun MiG-23 BN trupového kódu 9863. Tento stroj, původně sloužící u 28. stíhací bombardovací letecký pluk Čáslav, byl na počátku roku 1993 zrušen v areálu 31. Letecké opravárenské základny České Budějovice a jeho příď nabídnuta do sbírky VHÚ. Od muzejní sezóny 1996 pak byla vystavena v největším expozičním hangáru Leteckého muzea VHÚ.
Původní majitel systému PS-M jej získal spolu s celým letounem MiG-23 ML v rámci armádního výprodeje. Teprve po jeho vyjmutí ze sedadla KM-1 M si ověřil, že set vlastně patří k úplně jinému stroji a v roce 2023 jej nabídl ke koupi do sbírky VHÚ. Tak bylo shodou okolností možné po letech zkompletovat velice zajímavý a divácky atraktivní exponát.