Zlín Z-142 C-AF

Zlín Z-142 C-AF

Od poloviny devadesátých let minulého století sloužilo pro výcvik vojenských pilotů v naší republice osm speciálně upravených dvoumístných letounů Zlín Z-142, výrobcem označovaných jako C-AF. Tyto stroje úzce navazovaly na původní „stočtyřicetdvojky“, určené pro naše aerokluby i zahraniční zájemce, na rozdíl od nich však byly opatřeny mnohem širší avionickou výbavou. Ta jim umožňovala kromě základního a pokračovacího leteckého výcviku i provádění akrobacie, noční a přístrojové létání, radionavigaci i lety v podmínkách bez vidu.

Poháněl je upravený šestiválcový motor LOM M-337 AK.1, doplněný o hydraulicky stavitelnou vrtuli Avia V-500 A. Pro naše letectvo získaly Z-142 C-AF velice pěkné modro-modré zbarvení, doplněné státními symboly a trikolórou v národních barvách. Příď trupu, konce křídel a ocasních ploch byly opatřeny sytou žlutou barvou.

Stroj výrobního čísla 0566 byl vyroben v rámci 17. série v Moravanu Otrokovice v roce 1994. Jeho zálety provedl za továrnu pan Vladimír Peroutka. Od září téhož roku létal stroj v letové zkušebně VÚ 030 Praha (VTÚLaPVO), kde pánové Zdeněk Kadlec, Vítězslav Nohel, Oldřich Pelčák a další testovali jeho vlastnosti a vytvářeli metodiku výcviku na tomto typu pro naší armádu.

V květnu 1995 byl předán do užívání VÚ 2553 Pardubice a zde sloužil v rámci 34. základny školního letectva k výcviku leteckých nováčků. Na stejném letišti byl převeden v roce 2004 do stavu LOM PRAHA, s. p., aby pak v rámci Centra leteckého výcviku zajišťoval školení našich i zahraničních letců.

Jeho spolehlivý provoz byl ukončen v lednu 2023 s celkovým náletem 4 474 h 06 min při 7 179 startech. Poté byl nějakou dobu uložen v hangáru CLV a v roce 2024 vedením LOM PRAHA nabídnut do sbírky Vojenského historického ústavu Praha. Do Leteckého muzea VHÚ byl rozebraný exponát převezen po zemi dne 27. listopadu 2024 a ještě téhož dne techniky CLV smontován v expozičním hangáru č. 43, aby doplnil a rozšířil kolekci československých cvičných vojenských letadel.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motor: LOM M-337 AK.1 o výkonu 155 kW (210 k) při 2 750 ot/min
  • Rozpětí: 9,16 m
  • Délka: 7,33 m
  • Výška: 2,75 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 794 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 1 090 kg
  • Maximální rychlost: 232 km/h
  • Dostup: 4 750 m
  • Dolet: 1 024 km

Aktuálně



Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…