Zlín Z-142 C-AF

Zlín Z-142 C-AF

Od poloviny devadesátých let minulého století sloužilo pro výcvik vojenských pilotů v naší republice osm speciálně upravených dvoumístných letounů Zlín Z-142, výrobcem označovaných jako C-AF. Tyto stroje úzce navazovaly na původní „stočtyřicetdvojky“, určené pro naše aerokluby i zahraniční zájemce, na rozdíl od nich však byly opatřeny mnohem širší avionickou výbavou. Ta jim umožňovala kromě základního a pokračovacího leteckého výcviku i provádění akrobacie, noční a přístrojové létání, radionavigaci i lety v podmínkách bez vidu.

Poháněl je upravený šestiválcový motor LOM M-337 AK.1, doplněný o hydraulicky stavitelnou vrtuli Avia V-500 A. Pro naše letectvo získaly Z-142 C-AF velice pěkné modro-modré zbarvení, doplněné státními symboly a trikolórou v národních barvách. Příď trupu, konce křídel a ocasních ploch byly opatřeny sytou žlutou barvou.

Stroj výrobního čísla 0566 byl vyroben v rámci 17. série v Moravanu Otrokovice v roce 1994. Jeho zálety provedl za továrnu pan Vladimír Peroutka. Od září téhož roku létal stroj v letové zkušebně VÚ 030 Praha (VTÚLaPVO), kde pánové Zdeněk Kadlec, Vítězslav Nohel, Oldřich Pelčák a další testovali jeho vlastnosti a vytvářeli metodiku výcviku na tomto typu pro naší armádu.

V květnu 1995 byl předán do užívání VÚ 2553 Pardubice a zde sloužil v rámci 34. základny školního letectva k výcviku leteckých nováčků. Na stejném letišti byl převeden v roce 2004 do stavu LOM PRAHA, s. p., aby pak v rámci Centra leteckého výcviku zajišťoval školení našich i zahraničních letců.

Jeho spolehlivý provoz byl ukončen v lednu 2023 s celkovým náletem 4 474 h 06 min při 7 179 startech. Poté byl nějakou dobu uložen v hangáru CLV a v roce 2024 vedením LOM PRAHA nabídnut do sbírky Vojenského historického ústavu Praha. Do Leteckého muzea VHÚ byl rozebraný exponát převezen po zemi dne 27. listopadu 2024 a ještě téhož dne techniky CLV smontován v expozičním hangáru č. 43, aby doplnil a rozšířil kolekci československých cvičných vojenských letadel.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motor: LOM M-337 AK.1 o výkonu 155 kW (210 k) při 2 750 ot/min
  • Rozpětí: 9,16 m
  • Délka: 7,33 m
  • Výška: 2,75 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 794 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 1 090 kg
  • Maximální rychlost: 232 km/h
  • Dostup: 4 750 m
  • Dolet: 1 024 km

Aktuálně



Plukovník v záloze Mgr. Pavel Löffler (1968–2025)

Plukovník v záloze Mgr. Pavel Löffler (1968–2025)

22. 08. 2025
S hlubokým zármutkem oznamujeme, že nás dne 21. srpna 2025 po krátké…
Přijeďte poslední sobotu o prázdninách na Tankový den do Lešan

Přijeďte poslední sobotu o prázdninách na Tankový den do Lešan

22. 08. 2025
Ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech vrcholí přípravy na Tankový den 2025, který…
Před 80 lety: 21. srpna 1945 - Slavnostní přehlídka československého letectva z Velké Británie s projevem presidenta Beneše

Před 80 lety: 21. srpna 1945 - Slavnostní přehlídka československého letectva z Velké Británie s projevem presidenta Beneše

21. 08. 2025
Datum 21. srpna není spojeno jen se vstupem vojsk Varšavské smlouvy do…
Invaze 21. srpna 1968 přivedla do Československa skoro půlmiliónovou armádu

Invaze 21. srpna 1968 přivedla do Československa skoro půlmiliónovou armádu

21. 08. 2025
Letošní výročí Sověty vedené invaze do Československa 21. srpna 1968 znovu připomíná,…
Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…