Zlín Z-26 Trenér

Zlín Z-26 Trenér

Zlín Z-26 Trenér byl dvoumístný lehký cvičný letoun, určený pro základní výcvik pilotů a koncipovaný jako dolnoplošník se sedadly za sebou. Jeho trup tvořila prutovina svařená z ocelových trubiček, která byla potažena plátnem. Měl celodřevěná křídla a ocasní plochy.

K zalétání prototypu došlo již v říjnu 1947 a velká část postavených Z-26 byla určena pro Ministerstvo národní obrany (vojenské označení C 5), zbytek produkce šel k našim aeroklubům, a dokonce i na export. Udává se, že ze 163 vyrobených kusů jich MNO odebralo 103. Část těchto strojů byla v generálních revizích přestavěna na standard Z-126 s kovovým křídlem.

Velice zajímavým exponátem Leteckého muzea VHÚ je letoun Z-26 výrobního čísla 536. Postavili ho jako C 5-49 v tehdejším n. p. Let Otrokovice v roce 1950, původně s dřevěnými křídly a ocasními plochami. Poté si ho převzalo vojenské letectvo, aniž by byly známy bližší podrobnosti z té doby – ví se jen o jeho službě v Leteckém učilišti Prostějov, patrně s trupovým označením UC-49.

Na počátku nové Letadlové knihy vydané v roce 1955 je zápis: „Převod z vojenského záznamníku, 1954, celkem 306 h 29 min a 896 startů“. Dne 28. dubna 1955 bylo letounu Ministerstvem dopravy vydáno Osvědčení o způsobilosti k létání č. 2412 a zároveň mu byla přidělena rejstříková značka OK-EXF. Stroj byl převeden ke Svazarmu Praha a jeho držitelem se stal Krajský aeroklub Olomouc, kde s ním také létali.

Prodělal několik revizí a generálních oprav, všechny v Leteckých opravnách Trenčín. Poslední proběhla 30. května 1960, zálet po GO provedl mjr. Ján Reich. Zřejmě v této době bylo jeho dřevěné křídlo vyměněno za celokovové, ale ocasní plochy zůstaly dřevěné. Tuto skutečnost dokládá například fotografie OK-EXF na letišti Šumperk někdy z roku 1964.

Poslední let je u tohoto stroje zaznamenán dne 8. listopadu 1964, kdy mě nalétáno 2 070 h při 6 073 startech.

Do sbírky Vojenského historického ústavu Praha se dostal převodem 6. září 1967 z aeroklubu Olomouc a následně prošel celkovou revizí do vojenské podoby v n. p. Moravan Otrokovice. Od září 1968 byl instalován v hangáru nově vznikající expozice našeho letectví, avšak z nějakého neznámého důvodu nesl nepůvodní označení UC-36.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motor Walter Minor 4-III o výkonu 105 k (77 kW) při 2 500 ot/min
  • Rozpětí: 10,256 m
  • Délka: 7,49 m
  • Výška: 2,06 m
  • Prázdná hmotnost: 505 kg
  • Maximální hmotnost: 750 kg
  • Maximální rychlost: 205 km/h
  • Dolet: 600 km

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…