Zlín Z-326 M Trener Master

Zlín Z-326 M Trener Master

Prototyp letounu Z-326 Trener Master vzlétl poprvé v létě roku 1957, kdy byl dokončen jako pokračovatel slavného Trenéra. Od předešlých konstrukcí se lišil hlavně zatahovacím hlavním podvozkem, ale byla zde i řada dalších změn. Zlepšilo se vybavení kabiny, její zasklení a  hlavní pilotní prostor byl instalován vpředu. Letoun byl schopen akrobacie při plném obsazení a umožňoval nacvičovat i prvky vyšší pilotáže. Poháněl jej invertní řadový vzduchem chlazený šestiválec Walter Minor 6-III s dřevěnou dvoulistou vrtulí. Je zajímavé, že verze Z-326 se postavilo z celé rodiny Trenérů vůbec nejvíce a to na 420 kusů.

Převážná část produkce šla ale na export, hlavně do SSSR. Typ Z-326 byl u nás poměrně vzácný, domácí odběr totiž činil pouhých dvanáct kusů. Z tohoto počtu bylo deset strojů převzato MNO a používáno k vojenskému výcviku pod označením C-305. Tyto letouny byly později téměř všechny převedeny aeroklubům Svazarmu a dostaly civilní imatrikulace. Ve sbírce VHÚ se nachází Zlín Z-326 M Trener Master OK-OTE, výrobního čísla 610. Byl postaven v Moravanu Otrokovice roku 1960 v bloku deseti letadel objednaných MNO. Potom sloužil u našeho vojenského letectva, mimo jiné také v Trenčíně.

V roce 1972 byl stroj převeden Aeroklubu Svazarmu a 29. září mu bylo vydáno civilní Osvědčení o letové způsobilosti. Následovalo intenzivní využívání letounu v našich aeroklubech, takže když byl v rámci III.GO přestavován na verzi Z-326 M, měl již nalétáno 1 021 h a 51 min. Úprava spočívala v zástavbě nového motoru Avia M-137 A a dřevěné dvoulisté vrtule, včetně změny příslušných instalací. Pilotní sedadlo bylo nadále vpředu a interiér zůstal zachován. V té době létal stroj hlavně u Středočeského krajského aeroklubu Svazarmu a objevoval se často na pražské Točné. Do sbírek Leteckého muzea VHÚ se dostal na konci roku 1998 koupí, když před tím létal v Aeroklubu Jičín. Protože mu zbývalo do konce životnosti necelých 400 hodin, bylo dohodnuto, že bude dočasně zapůjčen Aeroklubu Zbraslavice a ten uhradí náklady na opravy a provoz. Později bylo dohodnuto, že  letoun bude podroben ještě jedné generální opravě. Byla pro něj vybrána podoba, v jaké létal v době svého vzniku u vojenského letectva.

Během roku 2007 předvedli pracovníci firmy ZLÍN-AVION SERVICE v Otrokovicích perfektní práci při jeho renovaci. Letoun byl nadále využíván v běžném provozu a často představován na leteckých akcích v celé naší republice. Jeho letová životnost byla dovršena v září 2013 náletem 5 500 hodin. Poté byl vrácen ve výborném stavu do sbírky VHÚ a uložen v depozitáři s perspektivou vystavení v nové expozici Leteckého muzea.

Motor  Avia M-137 A o výkonu 132 kW (180 k)

Rozpětí  10,596 m

Délka  7,82 m

Hmotnost prázdného letounu  659 kg

Vzletová hmotnost  975 kg

Maximální rychlost  243 km/h

Dostup  4 750 m

Dolet  580 km

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…