Zlín Z-326 M Trener Master

Zlín Z-326 M Trener Master

Prototyp letounu Z-326 Trener Master vzlétl poprvé v létě roku 1957, kdy byl dokončen jako pokračovatel slavného Trenéra. Od předešlých konstrukcí se lišil hlavně zatahovacím hlavním podvozkem, ale byla zde i řada dalších změn. Zlepšilo se vybavení kabiny, její zasklení a  hlavní pilotní prostor byl instalován vpředu. Letoun byl schopen akrobacie při plném obsazení a umožňoval nacvičovat i prvky vyšší pilotáže. Poháněl jej invertní řadový vzduchem chlazený šestiválec Walter Minor 6-III s dřevěnou dvoulistou vrtulí. Je zajímavé, že verze Z-326 se postavilo z celé rodiny Trenérů vůbec nejvíce a to na 420 kusů.

Převážná část produkce šla ale na export, hlavně do SSSR. Typ Z-326 byl u nás poměrně vzácný, domácí odběr totiž činil pouhých dvanáct kusů. Z tohoto počtu bylo deset strojů převzato MNO a používáno k vojenskému výcviku pod označením C-305. Tyto letouny byly později téměř všechny převedeny aeroklubům Svazarmu a dostaly civilní imatrikulace. Ve sbírce VHÚ se nachází Zlín Z-326 M Trener Master OK-OTE, výrobního čísla 610. Byl postaven v Moravanu Otrokovice roku 1960 v bloku deseti letadel objednaných MNO. Potom sloužil u našeho vojenského letectva, mimo jiné také v Trenčíně.

V roce 1972 byl stroj převeden Aeroklubu Svazarmu a 29. září mu bylo vydáno civilní Osvědčení o letové způsobilosti. Následovalo intenzivní využívání letounu v našich aeroklubech, takže když byl v rámci III.GO přestavován na verzi Z-326 M, měl již nalétáno 1 021 h a 51 min. Úprava spočívala v zástavbě nového motoru Avia M-137 A a dřevěné dvoulisté vrtule, včetně změny příslušných instalací. Pilotní sedadlo bylo nadále vpředu a interiér zůstal zachován. V té době létal stroj hlavně u Středočeského krajského aeroklubu Svazarmu a objevoval se často na pražské Točné. Do sbírek Leteckého muzea VHÚ se dostal na konci roku 1998 koupí, když před tím létal v Aeroklubu Jičín. Protože mu zbývalo do konce životnosti necelých 400 hodin, bylo dohodnuto, že bude dočasně zapůjčen Aeroklubu Zbraslavice a ten uhradí náklady na opravy a provoz. Později bylo dohodnuto, že  letoun bude podroben ještě jedné generální opravě. Byla pro něj vybrána podoba, v jaké létal v době svého vzniku u vojenského letectva.

Během roku 2007 předvedli pracovníci firmy ZLÍN-AVION SERVICE v Otrokovicích perfektní práci při jeho renovaci. Letoun byl nadále využíván v běžném provozu a často představován na leteckých akcích v celé naší republice. Jeho letová životnost byla dovršena v září 2013 náletem 5 500 hodin. Poté byl vrácen ve výborném stavu do sbírky VHÚ a uložen v depozitáři s perspektivou vystavení v nové expozici Leteckého muzea.

Motor  Avia M-137 A o výkonu 132 kW (180 k)

Rozpětí  10,596 m

Délka  7,82 m

Hmotnost prázdného letounu  659 kg

Vzletová hmotnost  975 kg

Maximální rychlost  243 km/h

Dostup  4 750 m

Dolet  580 km

Aktuálně



Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…