Zlín Z-43 S

Zlín Z-43 S

V polovině šedesátých let minulého století začal konstruktérský kolektiv Moravanu Otrokovice pod vedením Ing. Jana Mikuly práce na studiích řady letounů Z-40, kde jednotlivé typy používaly shodné prvky konstrukce a lišily se pouze velikostí a svými výkony, podle druhu určení.

Prvním takovým letounem se stal dvousedadlový cvičný, plně akrobatický stroj Z-42, jehož prototyp poprvé vzlétl v říjnu 1967. V letech 1970–1980 následovala sériová výroba typu Z-42, jejíž převážná část šla na export. Tento typ se pak stal základem velice rozšířené řady letounů Z-142 a Z-242.

Na Z-42 úzce navázala konstrukce čtyřmístného letounu Z-43 s výkonnějším motorem Avia M-337 a stavitelnou vrtulí. Jednalo se o stroj určený především pro výcvik a leteckou turistiku. Prototyp Z-43 poprvé vzlétl v prosinci 1968 a poté následovala sériová výroba.

Ve sbírce VHÚ se dochoval úplně první vyrobený kus této řady. Šlo o letoun původně označený XZ-43, výrobního čísla 001. Dne 10. prosince 1968 jej zalétal pan Vlastimil Berg a dostal prototypové označení OK-76. Později nosil i řádnou imatrikulační značku OK-XKN. Zkoušely se na něm všechny úpravy Z-43, a dokonce byl v roce 1973 přestavěn na sanitní verzi. Změn doznaly při této příležitosti vstupní dveře a místo pravých sedadel bylo umístěno lůžko pro jednoho ležícího pacienta. Dále však tato verze bohužel využita nebyla.

Stroj výrobního čísla 001 nalétal celkem 1 622 hodin při 4 234 startech, načež byl dne 1. ledna 1981 předán národním podnikem Moravan Otrokovice do sbírky Vojenského historického ústavu Praha.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motor: Avia M-337 o výkonu 155 kW (210 k)
  • Rozpětí: 9,76 m
  • Délka: 7,75 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 730 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 1 350 kg
  • Maximální rychlost: 235 km/h
  • Dostup: 3 800 m
  • Dolet: 1 100 km

Aktuálně



Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…