Motor naskočil! Další krok ke zprovoznění historického letounu Be-50.

Motor naskočil! Další krok ke zprovoznění historického letounu Be-50.

02. 10. 2011
V dílnách Leteckého muzea Kbely probíhá stavba repliky letadla Be-50, které stálo na počátku jedné z úspěšných řad strojů předválečné československé firmy Beneš-Mráz. Replika byla již osazena motorem a v minulých dnech byl motor také vyzkoušen. A hned napoprvé úspěšně.
Letouny československé firmy Beneš-Mráz patřily v předválečné době k uznávaným strojům v kategorii sportovních, cvičných a turistických letadel. Firma byla založena v roce 1935 a sídlila v Chocni. Ing. Pavel Beneš byl v té době už uznávaným leteckým konstruktérem, pracoval např. pro firmu Avia.
Letoun Be-50 Beta Minor patřil vůbec k prvním letadlům, které tato firma vyprodukovala. Šlo o dvoumístný letoun dolnoplošné konstrukce, místo pro pilota a dalšího letce bylo odkryté. Prototyp byl vyroben již v roce 1935, první série letadel následovala v roce 1936. Letoun měl dobré letové vlastnosti, zvládal vzlet a přistání na malých plochách. Na délku měřil 7,7 metru, rozpětí křídel bylo přes 12 metrů. Vážil 460 kilogramů a byl schopen doletět do vzdálenosti 750 kilometrů. Maximální rychlost stroje byla 195 kilometrů v hodině.
Replika tohoto stroje vzniká v rámci Vojenského historického ústavu Praha v dílnách Leteckého muzea Kbely, a to pod vedením Jana Klabana. Do kostry letadla byl již zabudován motor Walter Minor 4-III, bylo potřeba motor vyzkoušet. To se stalo minulý týden v pátek. Motor po startovacím procesu bez problémů naskočil, cvičný běh trval zhruba půl hodiny na malých otáčkách. Stavba repliky letounu se tak posunula do další fáze.
Připomeňme, že na letouny Be-50 navazovala také úspěšná řada Be-51 vyráběná od roku 1937. Šlo o turistický dolnoplošník, který měl krytou kabinu pro dva letce. Letouny Be-51 se v roce 1937 zúčastnily závodu „Nad oázami“ v Egyptě. Umístnily se uprostřed pole, ale uznání zasluhuje přelet do Egypta bez mezipřistání a stejný návrat do Československa. Letouny byly také úspěšné v roce 1938 v leteckém turistickém závodu států Malé dohody, kde ve své kategorii obsadily 4., 5., 7., 8. a 12. místo.

1 - Jan Klaban (v kabině) a Jaroslav Anýž sledují chod kontrolních přístrojů v kabině letounu Be-50 Beta
2 – Snímek původního letounu Be-50
3 – Skupina několika Be-50
4 – Další typ Be-51 měl již krytou kabinu

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…