Muzeum londýnské dopravy připravuje stálou „válečnou“ expozici

Muzeum londýnské dopravy připravuje stálou „válečnou“ expozici

23. 07. 2020

I během dvou světových válek 20. století musely londýnské dopravní společnosti udržovat metropoli nad Temží v chodu. A nejen to – vždyť řada jejich zaměstnanců se přímo zapojila do válečného úsilí. Připomeňme ovšem, že již během Búrské války (1899–1902) poskytly londýnské autobusové společnosti armádě řadu tažných koní…

Už necelých 48 hodin poté, co Spojené království vyhlásilo 4. srpna 1914 válku Německu, zrekvírovala britská vláda velký počet londýnských dvoupatrových autobusů. A u jejich volantů seděli dobrovolně londýnští řidiči z dopravního podniku. Po několika dalších týdnech již ve Francii a Belgii sloužilo k přepravě jednotek do oblastí bojů více než 300 londýnských autobusů a během následujících čtyř let bylo pro různé vojenské účely použito téměř 1 000 autobusů.

První světová válka také přinesla velké změny ve struktuře zaměstnanců dopravních společností. Ty začaly záhy pociťovat nedostatek personálu, protože řada řidičů a průvodčích autobusů a tramvají i strojvůdců vlaků podzemní dráhy se přihlásila do armády. Z dnešního pohledu je více než překvapivé, že zpočátku nebyla možnost zaměstnávání žen (byť třeba jen na pozice průvodčích) odborovými svazy i vedením společností vítána. Teprve v březnu 1915 byl nábor žen do dopravních společností nepříliš ochotně schválen.

V důsledku náletů německých vzducholodí a letadel na Londýn během prvního světového válečného konfliktu začaly také některé stanice podzemní dráhy sloužit poprvé jako protiletecké kryty. Velkou roli pak stanice londýnského metra sehrály během druhé světové války, kdy se v nich před nálety bombardérů Luftwaffe ukrývaly tisíce Londýňanů.

V prvních dnech září roku 1939 se rovněž londýnské autobusy významně se podílely na evakuaci dětí, nemocničních pacientů a nastávajících matek z Londýna. Během pouhých čtyř dnů přepravily 550 tisíc osob, a to buď na vlaková nádraží, nebo přímo na venkov.

Společnost London Passenger Transport Board, která v letech 1933–1947 řídila londýnskou dopravu, také významně přispěla k válečnému úsilí prostřednictvím svých opravárenských dílen. V nich se například vyráběly části letadel, součástky pro tanky i mostní konstrukce pro ženisty.

Muzeum londýnské dopravy (London Transport Museum), které vzniklo v roce 1980 a sídlí v budově někdejšího květinového trhu v Covent Garden, se rozhodlo přiblížit válečnou historii metropole nad Temží novou stálou expozicí. Pro veřejnost by měla být otevřena v brzké době. Expozice má být interaktivní, má představit několik audiovizuálních programů a v neposlední řadě tu vystaví také mnoho fotografií, dokumentů a trojrozměrných artefaktů z bohaté sbírky muzea.

Jaroslav Beránek

Aktuálně



Podívejte se, jaké letouny uvidíte při 21. Tankovém dni na nebi nad Lešanskou arénou

Podívejte se, jaké letouny uvidíte při 21. Tankovém dni na nebi nad Lešanskou arénou

28. 08. 2025
Součástí každého Tankového dne je také ukázka letounů ze Sbírky Vojenského historického…
Pozvánka na seminář věnovaný bezpečnostní transformaci po sametové revoluci

Pozvánka na seminář věnovaný bezpečnostní transformaci po sametové revoluci

28. 08. 2025
Vojenský historický ústav Praha u příležitosti vydání nové knihy Petra Janouška s názvem…
Zveme vás na výstavu před Generálním štábem Armády ČR. Popisuje vývoj vojenského školství

Zveme vás na výstavu před Generálním štábem Armády ČR. Popisuje vývoj vojenského školství

27. 08. 2025
Před budovou Generálního štábu Armády ČR začne 2. září nová výstava s…
Plukovník v záloze Mgr. Pavel Löffler (1968–2025)

Plukovník v záloze Mgr. Pavel Löffler (1968–2025)

22. 08. 2025
S hlubokým zármutkem oznamujeme, že nás dne 21. srpna 2025 po krátké…
Přijeďte poslední sobotu o prázdninách na Tankový den do Lešan

Přijeďte poslední sobotu o prázdninách na Tankový den do Lešan

22. 08. 2025
Ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech vrcholí přípravy na Tankový den 2025, který…