Koncem minulého roku si mohli návštěvníci Muzea Královského letectva v Hendonu poprvé prohlédnout novou stálou expozici, která se věnuje vzdušným bojům první světové války. Najdeme ji v prostorách někdejší továrny Clauda Grahame-Whita, jež ostatně první světový válečný konflikt pamatují.
V první části stálé expozice jsou vystaveny dva letouny: Blériot XXVII, který byl postaven v roce 1911 pro rychlostní závod – Pohár Gordona Bennetta, a Avro 504K, jeho cvičná verze z roku 1918. Poté již návštěvníci vkročí do haly bývalé továrny, hlavní části expozice, kde je umístěno dalších 12 letadel.
Jsou tu například stíhačky Bristol F.2b Fighter a Fokker D.VII či cvičné a průzkumné letadlo Caudron G.3, které bylo pravděpodobně vyrobené v roce 1916 a sloužilo v belgickém letectvu. Nemůže samozřejmě chybět proslulá „velbloudí stíhačka“, tedy Sopwith F.1 Camel. Další stroje jsou představeny alespoň v podobě replik (u většiny z nich byly však použity některé původní díly). Takto mohou návštěvníci obdivovat třeba Vickers F.B.5 Gunbus s tlačnou vrtulí (první vojenské letadlo z produkce firmy Vickers) nebo německou stíhačku Albatros D.Va.
Vystavené letouny pak ve třech vitrinách uprostřed expozice doplňují ukázky leteckých uniforem, různé dokumenty, deníkové záznamy, vyznamenání. Kurátoři nezapomněli ani na ženy, které sloužily u pomocných sborů, ani na pozemní perzonál. Proto jsou vystaveny také automobily Crossley 20/25hp a Ford Model T, které sloužily jako štábní vozy či k přepravě letců nebo nákladu i jako sanitky. Kurýři zase často používali motocykl Phelon & Moore 3,5hp, jemuž se často přezdívalo „RFC Model“.
Jediným trochu slabším místem stálé výstavy je ne vždy nejšťastnější umístění popisků u jednotlivých exponátů. Pravidelní návštěvníci sice určitě poznají legendární stíhačku Sopwith Camel, která je zavěšena pod střechou haly. Popisek s detailnějšími informacemi však zprvu hledají marně. Naleznou jej až když navštíví prostory bývalé kreslírny, kde jsou ukázky dobových konstrukčních plánů, a vstoupí na malý balkon. Odměnou jim pak je jedinečný výhled na celou expozici. Zde je také umístěn popisek k německému stíhacímu letounu Fokker D.VII.
Stálá expozice rovněž ukazuje, jak velký rozmach letecké síly v Británii zaznamenaly během první světové války. Když konflikt začal, sloužilo v Royal Flying Corps a Royal Naval Air Service, pouhých 2073 můžů. Na jejím konci bylo v Royal Air Force, které vzniklo sloučením RGC a RNAS 1. dubna 1918, a ve Women' Royal Air Force 313 161 mužů a žen... Během války zahynulo celkem 9349 lidí, kteří sloužili v britských leteckých silách.
V 10.45 v pondělí 11. listopadu 1918 přistálo na letišti u francouzské vesnice Auchy pozorovací letadlo RAF. Jeho posádka hlásila, že nespatřila žádný nepřátelský letoun a nezaznamela žádnou protileckou palbu. O patnáct minut později vstoupilo v platnost příměří. První světová válka skončila.
Jaroslav Beránek