Přehlídka elegance, krásy a nostalgie jménem Aero

Přehlídka elegance, krásy a nostalgie jménem Aero

07. 09. 2019

V areálu Leteckého muzea Kbely, konkrétně před hangáry Staré Aerovky, se první zářijový víkend setkali majitelé historických vozů Aero.  Více než sto aerovek z několika zemí Evropy se zde potkalo v rámci 38. evropského setkání vozů Aero. Prohlédněte si početnou fotogalerii automobilů, které dnes už patří k československé klasice, stojících před hangáry s exponáty Vojenského historického ústavu Praha. 

 

Setkání aerovkářů se zúčastnilo přes 100 vozů Aero vyráběných v automobilní sekci továrny v pražských Vysočanech v letech 1929 až 1947. Většina posádek přijela z České republiky, účastnili se ale také majitelé vozů z Německa, Slovenska, Holandska, Švýcarska, Rakouska i Francie.

Akce se v kbelském muzeu konala u příležitosti 100. výročí založení továrny letadel Aero Praha, 90. výročí zahájení výroby automobilů značky Aero a 40. výročí založení evropského klubu Aero – IG. Setkání vozů Aero pořádali členové Aero Car Clubu Praha z.s. ve spolupráci Vojenským historickým ústavem - Leteckým muzeem Kbely, Národním technickým muzeem a AERO Vodochody AEROSPACE a.s.

 

První vůz vyráběný firmou Aero byl upravený vůz ENKA od firmy Košař, ta ho sama od roku 1927 s úspěchem prodávala. Automobil Aero s jednoválcovým motorem o obsahu 500 ccm bylo v roce 1929 možné koupit za stejnou cenu jako motocykl se sajdkárou, tj. 18 000 korun. Tato aerovka sice patřila do kategorie vozítek, ale vypadala a chovala se jako "dospělý" automobil.

Původní vůz Aero 500 byl v roce 1931 zdokonalenoa dostal nové typové označení Aero 662 a vyráběl se v letech 1931–1934. Poháněl ho řadový dvouválec o obsahu 662 cm³. V roce 1933 následovalo Aero 1000 s litrovým motorem. V roce 1934 vznikla nová řada Aero 30 a později i velký vůz Aero 50.

Během 2. světové války se výrobní linka továrny musela zapojit do zbrojního programu Německé říše, pracovali zde mj. totálně nasazení Češi. Vozy Aero Pony a Aero Rekord, tajně vyvíjené během druhé světové války, se úředním rozhodnutím již nedostaly do sériové výroby.

Na podzim roku 1945 byla společnost znárodněna a výroba vlastních osobních vozů ukončena. Místo toho byla do vysočanské továrny přesunuta výroba lehkého nákladního vozu Škoda 150. Ten zde byl vyráběn v letech 1945–1947 jako Aero 150.

Pod značkou Aero se v letech 1947–1951 vyráběl osobní vůz Minor II, vyvinutý továrnou Jawa.

Aktuálně



Dnes stojíme před podobnou změnou myšlení, jakou prošli naši předkové ve 30. letech, říká v rozhovoru historik Karel Straka

Dnes stojíme před podobnou změnou myšlení, jakou prošli naši předkové ve 30. letech, říká v rozhovoru historik Karel Straka

16. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Vojenský historický ústav Praha pomáhá při vzniku etiopského vojenského muzea

Vojenský historický ústav Praha pomáhá při vzniku etiopského vojenského muzea

16. 05. 2025
Do Prahy přijela ministryně obrany Etiopie Aisha Mohammed Musa, ve svém úřadě…
Poklady z depozitáře: Varování rozvědky dalo vzniknout „provizornímu“ tanku, který slouží dodnes

Poklady z depozitáře: Varování rozvědky dalo vzniknout „provizornímu“ tanku, který slouží dodnes

15. 05. 2025
Nejnovější díl seriálu Poklady z depozitáře, který na webu iDNES.cz přibližuje exponáty Vojenského historického…
Videopozvánka: Výstava v Jeruzalémské synagoze v Praze připomíná osudy židovských hrdinů druhého odboje

Videopozvánka: Výstava v Jeruzalémské synagoze v Praze připomíná osudy židovských hrdinů druhého odboje

14. 05. 2025
V Jeruzalémské synagoze v Praze je nově k vidění společná výstava Židovské obce v Praze…
Zúčastněte se konference "Nové pohledy na rok 1945". V Armádním muzeu Žižkov bude od 20. května

Zúčastněte se konference "Nové pohledy na rok 1945". V Armádním muzeu Žižkov bude od 20. května

13. 05. 2025
Ve dnech 20.–21. května 2025 se v atriu Armádního muzea Žižkov v…