Ústav letadlové techniky ČVUT v Praze letos slaví 50 let své existence. Při této příležitosti připravilo vedení ústavu výstavu několika letounů, na jejichž vývoji se pracovních Ústavu podíleli. Některé z nich jsou současné, některé jsou již v muzejních sbírkách. Vojenský historický ústav na výstavu zapůjčil letouny „Špunt – Šp 1“ a „Letov L-11“. Ty zůstanou na nádvoří Fakulty strojnické ČVUT do konce týdne, stejně jako stroje Typhoon a Albi.
Letoun ZM-02 a nejnovější stroj, na kterém se pracovníci Ústavu letadlové techniky podíleli - STOL Cruiser od brněnské firmy Direct Fly budou připraveny k odvozu ve čtvrtek. Výstava je volně přístupná. Musíte se jen zapsat do návštěvní knihy na vrátnici fakulty, která je na rohu Karlova náměstí a Resslovy ulice.
Letoun Špunt ŠP-1 r. v. 1984 (OK-004) je unikátní tím, že postupně vznikal v podkrovních prostorách budovy na Karlově náměstí v Praze, kde je nyní vystaven. „Je to první oficiálně stavěné československé ultralehké letadlo ŠP-1 Špunt. Jde o jediný československý ultralehký letoun, který prošel státními letovými zkouškami ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu,“ uvádí se k tomuto exponátu. Jeho renovace byla v dílnách Leteckého muzea Kbely dokončena o zimní přestávce před návštěvnickou sezonou 2024.
Tento letoun byl jedním z prvních u nás navržených a stavěných podle předpisů pro ultralehká letadla, pod dozorem Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu a Úřadu pro civilní letectví (tehdy ještě Státní letecké inspekce). Konstruován byl ve spolupráci s ČVUT za odborné asistence pedagogů Katedry letadel v týmu vedeném panem Jindřichem Zimákem a profesorem Václavem Brožem. Na letounku se měly ověřit postupy stavby a zalétávání UL letadel pro potřeby dalších konstruktérů. Jednalo se tehdy o významný stroj, který byl v Československu zakladatelem široké rodiny legálně stavěných letounů v kategorii UL. Původně jej poháněl motor Walter A, ten byl ale později nahrazen upraveným motorem Trabant. Zálet provedl Ing. Jiří Kobrle 2. března 1984 a dále se pokračovalo na vylepšování jeho konstrukce. Po dokončení ověřovacích programů zůstal Špunt v majetku firmy J. Zimáka, který jej v roce 2014 daroval do sbírek VHÚ.
Dalším vystaveným letounem je Letov L-11 s imatrikulací OK-AYA. Ten jsme představili v rubrice kategorie Exponát dne nazvané Letecký materiál. Konkrétně se o něm dočtete v tomto článku.