Prima HISTORIE

Seriál reportáží o zásadních událostech našich dějin a jejich hybatelích. Dvanáct minut československé vojenské historie s odborníky Vojenského historického ústavu Praha na komerční stanici PRIMA CNN.

Na jaře roku 2024 začala televizní stanice Prima CNN vysílat pořad Prima Historie, v němž se probírají důležité historické události a především osudy lidí, kteří byli jejich hybateli. Historici Vojenského historického ústavu Praha v dílech s dvanáctiminutovou stopáží se snaží přiblížit historické okamžiky i jejich aktéry. Představí také unikátní sbírkové předměty, které s konkrétními příběhy souvisí. K vidění budou i záběry z filmové sbírky Vojenského historického ústavu Praha. „Jsou černobílé, často němé, občas přes ně ,prší‘ škrábance, ale jsou autentické. A několik vteřin může říct víc než mnoho slov,“ dodává dramaturg Prima HISTORIE Vladimír Blažek ze CNN Prima News.

„Informovat seriózně o našich dějinách není výsada pouze vědeckých institucí. Prostřednictvím médií, včetně těch komerčních, je možné oslovit i většinového diváka. Možná také díky pořadu Prima HISTORIE pak mnozí z nich přijdou do muzea, kde se pořad natáčí, aby si svoje znalosti ještě rozšířili,“ říká ředitel Vojenského historického ústavu Praha brigádní generál Aleš Knížek. „Jednotlivé díly mohou například využívat i pedagogové během výuky dějepisu.“

Moderátorem nového pořadu, který diváky seznámí s naší historií, je redaktor Prima CNN Karel Rychlý. Po letech se tak vlastně vrací ke svému původnímu oboru. „Jsem původně učitel dějepisu. K dějinám mám vztah už od střední školy. Proto jsem rád, že mohu dělat tento pořad. Navíc se mi líbí, že díky stopáži, která jde tak trochu naproti dnešní uspěchané době může zaznít k tématu vše podstatné, ale i řada zajímavostí,“ říká moderátor Karel Rychlý.

O tom, že stanice PRIMA CNN přikládá seriálu velký význam svědčí také to, že jej po premiéře dává na Youtube kanál do samostatného playlistu, kde jsou jednotlivé díly k vidění.

DÍLY PRIMA HISTORIE:

Zlín Z-381 "Basa": Létající legenda s německým rodokmenem

Aero C-104: Od Luftwaffe do Svazarmu

Let C-11: Cvičný letoun, který se snadno splete se stíhačkou

Zlín Z-126 Trenér: Vyzkoušeli jsme ve vzduchu muzejní exponát. Překvapil nízkou spotřebou

Tatra 813 Kolos: Do každého terénu s obávaným raketometem. Jel i na prostřílených pneumatikách

Těžký tank IS-2: Kladivo na opevnění, dostávaly ho jen elitní jednotky

 T-34: Legenda východní fronty

 Ludvík Svoboda: Z carského Ruska do Sovětského svazu

Chemické zbraně v ČSSR

LT-38: dobrý tank ve špatných rukách

Praga V3S - univerzální dělník armády

Obrněný transportér OT-64 (SKOT): Lepší než sovětský vzor

R. Medek: Generál pruďas v čele muzea. Podívejte se do míst, kam návštěvníci nesmí

František Fajtl: Českoslovenští piloti na letišti Tri Duby

6. července: Král vzduchu František Novák

Na nebeského jezdce dvakrát sáhla smrt. Vyznamenání odmítl, protože měl strach

Jan Roháč z Dubé: Učebnice plné omylů. Dobytí Sionu byl ve skutečnosti zuřivý boj

V Praze mu zabili manželku, ale přesto bombardování města jen předstíral

Se samopalem a bombou na Heydricha. Statečný Kubiš měl smutné dětství

Císař s nejhezčí armádou v Evropě neuměl vítězit. Miloval luxusní pušky z Čech

Václav Radecký: život génia byl plný vítězství i dluhů

F. J. Šlik: Půl století ve válkách za císaře. O oko ho připravil ruský dragoun

M. R. Štefánik: Smrt přišla příliš brzy

Edvard Beneš: krvavé roky

Lepší roky života Edvarda Beneše

Arcivévoda František Ferdinand d’Este

Zakladatel a první náčelník Generálního štábu čs. branné moci, Maurice César Joseph Pellé

Otakar Jaroš

brigádní generál František Moravec